14 mars 2016

Renoverad segenbadenpulka

Mitt finaste renoveringsobjekt!
2015 fick jag den här finaste födelsedagspresenten av mina föräldrar.
En Segebadenpulka som är 70 år och inköpt av min morfar.
Pulkan behövde lite kärlek;
- nytt kapell
- tjäras in
-laga skaklarna
- nya glidskenor i plast
Skaklarna lagades på plats av Segebaden i Föllinge.
Den gamla original kroken men ny skinnfäste och krympplast.
Kapellet har jag sytt av marinblå vind- och vattentätt väv,
samma som jag använder till hundtäckena.
Krokarna och öglorna som fäster vita linan är original från Segebaden.
Använde måtten från gamla gröna kapellet men sydde om det eftersom jag ville ha den här typen av stängning och inte originalets stängning med träpinnar och skinnremmar.
Får provpacka några gånger så jag ser om jag tänkt rätt när jag trät linan.
 Kvalitetspulka rakt igenom!
70 år gammal och inga större skador, tros att den körts efter skoter i perioder.
Pulkan är byggd så att om det går sönder något kan man byta ut trädelarna
och slipper kassera och köpa nytt.
För bättre glid investerade jag i nya vita plastbelag,
original glidskenorna sitter mitt under,
nya läderremmar som håller fast skaklarna i pulkan inköpta från Segebaden,
och pulkan är nytjärad och invärmd två gånger.
Supernöjd och stolt över min värdefulla skatt!
Vilka turer min fina pulka ska få komma med på! :)

Inga kommentarer: