26 april 2015

Skinn 2015

Två ekolammskinn och ett giftigt.
Till vänster ett lammskinn som jag beredde här om året,
inte helt tvättat men tillräckligt, 
lockarna och färgerna kvar.
Till höger ett lammskinn från samma besättning 
med samma färger som jag skickat iväg på maskinell beredning. 
Fluffigt och supermjukt,
men jag gillar inte utseendet då jag tycker färgerna försvunnit under kamningen.
I mitten ligger ett billigt köpeskinn med gift i.
Skickade även iväg det här rävskinnet på maskinell beredning.
Ser konstigt ut då svansen saknas och lite av det ljusa på magen.
Tanken är att jag ska använda det här skinnet till att sy en mössa till mig själv.
Av ett rådjur sparade jag en bit av ryggen,
spikade upp på väggen (därav det randiga uttrycket),
skrapade och drog lite hinnor och sen fick vintern torka det.
Skar bort delar så det blev en sittlapp att stoppa i ryggsäcken.
 Även ett renkalvskinn har fått torka uppspikat i vinter,
efter torkning valde jag att skära bort benen för smidigare passform.
De överblivna skinnbitarna lämnade jag till fåglarna, 
kanske de behöver lite mjukt när de flyttar in i fågelholkarna?
Men tydligen var det fler som ansåg sig ha rätt till en bit skinn...

Inga kommentarer: