09 mars 2014

Återbruk med historia

En weekendväska i canvas med skinndetaljer.
Canvastyget är ett riktigt fint återbruk,
min morfars gamla presenning som för länge sen varit inoljad och otroligt mycket använd.
Bla har den använts för att täcka varor och min mamma fick krypa under den när sjön skulle korsas och vädret var dåligt där på fjällkanten.
Jag minns själv att morfar använde den bla för att täcka skotern när jag var lill-liten.
På bilderna ovan syns de fina lagningarna som gjorts av morfar, eller kanske mormor?
Jag har snabblagat också med både canvas och med stjärnor utklippta av en gammal skinnjacka.
Tre stjärnor på varje sida.
Fodrad med ett randigt tyg i vitt och rosa, en stuvbit fyndad på Kupan.
Handtagen och axelremmen är från en slaktad Baron-väska.
I botten har jag lagt en pappkartong som jag packat in i en vaxduk.
Dragkedjan blev den som fanns hemma, en vit i kraftigare modell.
Att återbruka är inte alltid så lätt, jag vill hävda att det är mycket mer avancerat än att sy nytt av nya fina tyger som man har stor tillgång på, dvs tygbiten räcker till det man tänkt sy och det blir även lite över.
Återbruk anser jag innebär oftast massor av pysslande och trixande för att få materialet att räcka till.
Men det är ju det som är så skoj! :)
Jag har ofta en vision, en bild av det jag ska göra. Här hittade jag inspiration till denna väska.
Men under vägen till slutresultatet ändrar jag ofta och anpassar och det blir nog många fler sömmar sydda så här istället för att ha en färdig beskrivning,
det här mönstret har jag ritat av en favoritväska jag har och som 
används på nästan alla mina resor, både i jobb och privat.
På det stora hela är jag nöjd med min väska,
återstår som vanligt att se om den blir använd nu. ;)

Har många fler idéer av denna kombination av canvas och skinn, så dessa material, precis som jeans, tar jag tacksamt emot om någon vill skänka. :)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla häftig, läcker och snygg den blev :) Du är sååå duktig!

Kram/Marie

Frida - Vita villan sa...

Men åh vilken fin väska! Hade den varit min skulle jag använt den väldigt ofta eller bara haft den framme för att den är så fin! Underbart att den har en historia som även innehåller minnen för dig!

Så Vitt Jag Vet sa...

Super fin blev din väska... Duktig och flink är du... Mina elever undrade nog om jag sytt min väska.
Kraam
Sanne

lopplisa sa...

Hjälp så mysig väska!! One of a kind! Och med historiken blir det ju bara bättre.

Heimlaga sa...

Så fin den blev och vilka minnen den bär!

Kraja Maria sa...

Tack snälla ni för era fina ord, de värmer och inspirerar mig att sy mer!

Esse Hominem sa...

En väska med verklig karaktär, personlighet, patina och arv. Återbruk är helt rätt. Snyggt jobbat!!!