26 januari 2014

Sällskap i syrummet

Det har blivit en tradition att jag ger S en sydag i mitt syrum varje jul. En dag när vi syr det hon önskar och hon får välja och vraka bland alla mina tyger.
I år passade vi på att inviga födelsedagspresenten; en egen symaskin! Ja själv var jag 25 år när jag fick egen symaskin, S fick en redan som 11 år. 
:) Så roligt!
Första objektet blev en huva till symaskinen, sytt av ett IKEAtyg, fodrat med rosa lakansväv och ett turkost kantband vid handtaget.
Den gamla badväskan som jag sytt till S tidigare var för liten och S ville sy en ny. 
S valde tyg, klippte och sydde alla sömmar själv. 
Jag bidrog med mönster, tyger och instruktioner. 
Väskan blev så fin och jag är lätt avis på den... ;)
Underbart tyg på utsidan,
present av min syster som släpat det från Kongo till mig. :)
Dagens sista blev ett återbruk. :)
En tröja i merinoull som vi först sydde in i sidorna och ärmarna,
 sen klippte av, sydde en kjol i ett stycke rosa frotté, sydde ihop allt.
En unik klänning till S.
En härlig dag som gav mig massor av inspiration och ny syglädje! :)

3 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Vilka fina grejer ni sytt! Tyget till symaskinen är underbart och klänningen blev tok snygg!

Kraja Maria sa...

Tack Åsa.Li, du må tro att S är mycket stolt över sin sömnad! :)

Therese sa...

Vilken lycka, en helt perfekt present ju att få gå loss med dig och skapa! Dessutom blev väskan riktigt, riktigt snygg. Älskar tyget!