29 september 2013

Qiviut-garn


I Nuuk hittade jag det mjukaste garnet någonsin!
Moskusgarn!
På grönländska Qiviut och betyder myskoxens innerull.
Det lär vara den tunnaste och mjukaste ullen i världen.
Den värmer 8 gånger bättre än vanlig fårull och är mjukare än kashmir.

 Allt stickat av Qiviut.
Ullen har inga filtningsegenskaper utan kan tvättas hett,
den är mycket lätt och varm
och det går bara åt ca 10-20 gram till en mössa
och 15 gram till ett par vantar.
På Grönland produceras ca 800 kg Qiviut årligen
Hade jag varit en god stickerska hade jag unnat mig någon härva Moskusgarn.
Jag har även lagat köttfärsbiffar av myskoxe på Grönland,
garnet slår köttet många många gånger!
Jag unnade mig istället 
200 gram äkta Grönlands ull 
i fina bruna härvor.
Stickcafét i Krokom har startat för hösten,
i morgon hoppas jag kunna vara med där! 
Måste klura på höstens projekt!

2 kommentarer:

Helga sa...

Trevligt! Intressant med den fina ullen :) Tycker absolut du ska åka till Island också! Jag åker gärna till Grönland nån gång jag med :)

lopplisa sa...

Oj! Det låter ju som att garnet också är världens drygaste!! Spännande garn!