27 juli 2013

Brödpåse 2.0

En brödpåse sydd av ett rutigt bomullstyg.
Så här gjorde jag:
1. Välj ett bomullstyg du gillar
2. Klipp tyget till lagom storlek...
3.Sy ihop tre sidor räta mot räta, kom ihåg att sticka in ett band eller snöre i sidan för att kunna stänga påsen.
4. Vik ner öppningen och sy fast
5. Skriv eller rita något på påsen
6. fixera med strykjärn
7. Baka ett gott bröd och lägg i.
I påsen ligger en sats av ett av mina favoritrecept;
Tekakor med havrekli
 
100 g fett
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
2 dl havrekli
1,2 l vetemjöl
 
Rör ihop som vilken deg som helst, i vanlig ordning
Jäs 30 min
Baka ut 12-15 bröd
Nagga
Jäs 30 min
Grädda ca 8-10 minuter i 250 grader
 
Jag knådar och jäser alltid i bakmaskinen, men gräddar i vanlig ugn. Sällan följer jag receptet helt utan fyller på med vad som finns hemma; fil, havregryn, olja, linfrön, russin....
Brödpåsarna är perfekt presentförpackning också. :)
Den här påsen full med bröd följer med labradoren till hundvaktarna.
Muta?? Näe!
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad mycket fint du pysslat med :)
Necessärerna var ju supersöta.....måste nog ta en sväng till trångsviken och handla ;)
Kram/Marie