19 juni 2013

Sy en sommarblus till midsommar!

Sysuget infann sig en sen kväll och jag behövde något snabbt att sy.
När jag ändå sydde passade jag på att fota under gång och hoppas här kunna inspirera någon att snabbsy en egen sommarblus!
Välj ut en stycke herrskjorta eller damblus i lite större storlek.
Min blus är köpt på Kupan, enbart i syfte att sys om då jag gillade tyget och broderiet så mycket.
Ta på dig skjortan, markera med en nål mitt fram så långt ner du vill ha ringningen,
gör samma sak mot axlarna.
Ta av dig skjortan och klipp sen din nya ringning.
Jag klipper rakt igenom både fram- och bakstycke samtidigt så får jag en fin somrig ringning bak också.
Sick-sacka sen fast en resårspets, kom ihåg att dra i resåren hela tiden, hårt, så drar sig tyget under ihop lite och det blir en fin färdig ringning.
Så blir det så här fint.
Sy med raksöm ihop hela öppningen i skjortan (då skjortan ska vara av större storlek så behövs den inte öppnas).
Klipp av ärmen i önskad längd.
sick-sacka fast en resårspets i båda ärmöppningarna.
Färdig!
Krångligare behöver det inte vara,
bara man vågar sätta saxen i skjortan.
Trevlig midsommar!

6 kommentarer:

Helga sa...

Tack för tipset! :)

Anonym sa...

Men va söt den blev! :) Tack för tipset med resårspetsen! Finns den att köpa på de flesta tygaffärer?

Kram/Marie

Kraja Maria sa...

Tack för snälla ord!
Ingen aning om man kan köpa resårspets på tygaffärer. Testa Bibbis textil på nätet, där finns ett stort urval av färger och modeller.

Åsa.Li sa...

Super fin! Tack för inspirationen de måste prövas:-)

Glaver sa...

tokfin den blev och tack för inspirationen! Ha en fin midsommar och kram från mig

Therese sa...

Nu fick jag lust att besöka kupan omg, blev toppen fint ju! Det enda kruxet är att jag saknar symaskinen ;-P Å tålamodet... Men en loppis/kupan tur däremot, det vore nått!

Sommarkramar!