04 juni 2013

Sy en barnfilt

Tack vare en fråga från Anna om jag kunde göra en beskrivning på hur jag sytt barnfiltarna till insamlingarna tidigare så prioriterade jag in en stund i syrummet.
Beskrivningen finns nedan, använd gärna för att sy filtar och skänka hit.
Klipp ut två tygbitar ca 75x90 cm,
Jag syr filtarna i flanell på ena sidan och bomullstyg på andra, ingen vaddering.
Nu ser jag här att för aktuell insamling kan man även sy i fleece, gör det så blir det varmare.
Lägg tygbitarna rätsida mot rätsida, nåla
Sy med overlock eller zick-zack runt ytterkanterna,
spara en del osytt som öppning så täcket kan vändas åt rätt håll.
Nåla ytterkanterna, vik in kanterna i hålet och nåla ihop
Sy sen en raksöm sunt hela filten, nära kanten.
 
Så det blir så här.
Klar!
Går nästan lika fort att sy två filtar som en filt, så när tygerna ändå är framplockade så passa på att sy flera och skänk hit! :)
Lycka till!
För mer inspiration och mängder av beskrivningar på stickade, virkade och sydda barksaker så läs mer här hos Kyrkkaffe.




3 kommentarer:

Anna sa...

Så fina! Och tack för beskrivningen. Det behövs riktigt enkla modeller!

Soili sa...

Jättefina..det här tipset ska jag spara.Just nu är jag utan symaskin den har gett upp..lönar sej inte att laga...har varit en trogen följeslagare sen -70talet.
Nu får jag spara till en ny....sen ska det sys filtar,har en hel del tyg som tar plats i skåpet.

Elin sa...

Det verkar verkligen superenkelt. Jag vill gärna lära mig att sy och detta känns som en bra sak att börja med.