10 februari 2013

Ullkappa

Sömnaden i ylle här gav som sagt mersmak,
blev en kappa som varit på gång ett bra tag...

Det randiga ylletyget i grå och marinblå är ett fint fynd från Kupan för 40 kr,
räckte nästan, fick skarva i med en grå skräpbit på ärmarna och i nackinfodringen.
Kappan är fodrad med en härlig rosa stuv, även den från Kupan, för 30 kr, räckte inte heller till hela utan i ärmarna är det en annan färg. 
På ärmarna ett blått band från loppis.
Knapparna är återbruk från den här kappan.
Knapphålen var jag riktigt slö och sydde på symaskinen, en sak jag vill lära mig; sy knapphål för hand.
Mönstret är köpt på Sydilla, det här fina.
Bra mönsterdelar, men beskrivningen kräver att du kan sy redan då det är mycket kortfattat beskrivet.
Jag valde att fodra hela kappan vilket orginalmönstret inte är.
Gillar modellen upptill, så fin med kragen, men gillar tyvärr inte nederdelen riktigt, den är för vid för min smak. Så troligen blir det en oanvänd kappa.... :(
Tänk om jag kunde brodera på ylle, så fint det hade varit på den här kappan...

12 kommentarer:

Åsa.Li sa...

tokigt snygg jacka. Längtar efter att ha sådana sykunskaper...

Titias pyssliga hörna sa...

Jättesnygg kappa,du är ju helt otrolig på att sy!

Titias pyssliga hörna sa...

Glömde säga att jag är helt övertygad om att du även kan brodera.

Susann sa...

Vilken söt liten kappa. Väldigt söt nedankant. Duktig du är.
Yllebroderi är ganska kul, provade på genom att brodera en kudde. Dock har jag monteringen kvar.

Ha det gott // Susann

Sara sa...

Wow så fint! Vad duktig du är, önskar jag också kunde. Så roligt att ha hittat hit!

Anonym sa...

Åhh, va fin den är!Kan du inte fråga vår gemensamma vän om hjälp att brodera. Tänk vilken kappa i folklore stil du skulle få till då :)
Kram/Marie

sofia sa...

Wow helt toksnygg! Totalt impad! Klart du kan brodera... :)

Yvonne Blom sa...

Jättesnygg kappa!
Klart du ska använda den!
Kram Yvonne

Helga sa...

Jättefin! Kan du inte göra nån liten ändring så den blir mindre utsvängd? Låter som att det hade blivit supersnyggt med lite yllebroderi på den!

Sandra sa...

Jag instämmer med ovan komentarer Wow va fint! och vad duktigt du är på att sy Maria!

Kraja Maria sa...

Tack!
Ni är ju så snälla med era komentarer så jag blir så glad!! :)

Elo sa...

Wow, helt galet fin ju. Du e bäst :-)