08 januari 2013

Färgad ull med rödkål

När jag på julafton skar till en rödkålssallad lärde jag mig hur mycket färgämne det fanns i denna grönsak.
Googlade och hittade här hur jag kunde färga garn.
50 g blekgult ullgarn fyndat på Kupan för 8 kr
Fin svag syrenlila färg...
Garnet luktade illa av rödkålen så jag la det i ett såpbad medan jag tog en skidtur...
Efter såpbadet (som kanske blev för långt?) blev resultatet ett garn i en grå-blå färg, garnbiten som ligger tvärsöver är orginalet.
Nu ska jag bara komma på vad jag ska använda garnet till...roligast var så klart att färga, men jag ångrar att jag la det i såpbadet, ättika hade kanske varit bättre... ;)

2 kommentarer:

Helga sa...

Såna här inlägg är skoj! Jag har favoritmarkerat sidan med växtfärgerna sen innan för jag tänkte det skulle vara kul att prova. Häftigt att du lyckades få fram två väldigt olika färger med samma garn :D Tyckte båda var fina :)

Anna sa...

Oväntat resultat och en väldigt rolig idé!