20 december 2012

Förstört...

Under kursen "Sy i pälsskinn" fick jag tipset att tvätta mitt fårskinn, som jag haft sen jag var liten, innan jag tryckte på baksidan på det.
Gjorde som kunniga sa...
Resultatet blev ett hälften så stort skinn...
Stenhårt!
Visst hade jag kunnat bearbeta det lite mer när det torkade, men så fort jag tog i det gick det sönder. :(
Troligen missade den kunniga att dte var alunberett och därför inte tålde blötläggningen...
Synd på så fint skinn...
Så mitt tips blir att fråga flera kunniga innan man skrider till verket.
 


3 kommentarer:

Pia sa...

Aaa.. det där har jag också råkat ut för. Tvättade ett skinn jag hade på sängen flera ggr i maskin och det funkade superbra. Det blev nästan ännu mjukare och mysigare än det var innan. När jag köpte nästa skinn gjorde jag samma sak och fick ut ett stelt papper ur maskinen. Mycket förvånande. Där och då slängde jag skinnet men igår, på "Jul med Ernst" så hade han ju satt papp på baksidan av ett skinn och sedan skar han ut hjärtan och hängde i granen och så här i efterhand så hade det nog funkat utmärkt med det hårda skinnet. Men som sagt... det här var ju typ i slutet av 80-talet. Vem var Ernst Kirschsteiger då?!:)

Titias pyssliga hörna sa...

Men va tråkigt!Hur går det med haren?

Therese sa...

Åhh så tur jag läste detta, var jut i tagen att tvätta upp ett av mina gamla skinn, men hoppar nog det då jag ser resultatet här... KRAMAR!