13 november 2012

Presenttips!

Lovade i ett tidigare inlägg att beskriva hur jag gjorde mina ljusburkar.
Smält ner ljusen i vattenbad,
plocka upp vekarna när de kommer fram
ta bort ev sotfläckar i ljusmassan som kan bli av vekarna, alternativt var noga med att klippa bort det brända innan de åker ner i vattenbadet.
Smält ljusen till alla är smälta, massan ska inte koka, inte ens bubbla utan ta den direkt sista ljusbiten är smält.
Ta fram dina formar medan de första ljusen lagts i vattenbadet, rekommenderar plåtburkar med raka kanter då de är lättare att dekorera med papper.
Sätt i vekar, i burkarna har jag använt vekar för värmeljus, till i glaslyktan ett ljusvekegarn, rekommenderar starkt ljusvekegarn då det andra kan plötsligt vika sig i värmen och dyka ner under ljusmassan....
Häll ljusmassan i formarna,
här en glaslykta som det varit ett stort doftljus i tidigare.
Vill man inte ha ett randigt ljus rekommenderar jag att man har en större metallform att smälta ner ljusen i, jag fick smälta i omgångar vilket gör att ljusmassan hinner börja stela och en kant bildas.
Dekorationen av burken går snabbt och smidigt.
Mät en remsa som passar i bredd och längd, ska gå omlott
smeta papperslim på remsans hela baksida
passa in och klistra ihop.
Klar!
En färdig liten fin present. :)


3 kommentarer:

sofia sa...

Åh så fina! Tack för beskrivningen, det här ska jag göra!

Alla kan sy sa...

Har du tips på vart man hittar bra burkar att använda?

Kraja Maria sa...

I inlägget ovan är det en fd konservburk med tonfisk som jag använt, de är perfekta.
I tidigare inlägg har jag använt mig av gamla godisburkar i plåt med lock, brukar innehålla hårda karameller och köpas på tax-free, men finns säkert i butiker inom landet också.
Ta vad ni har hemma, det blir bra nog! :)