16 oktober 2012

Vaksäck

Oavsett väder så fryser jag när jag måste sitta still på älgpass i flera timmar.
Bläddrade i en jakttidning och såg att man kunde köpa en värmande vaksäck för dyra pengar, fodrad med fuskmaterial.
I källaren hittade jag mina kartonger med tillklippta men ej färdigsydda hästtäcken av gamla militärfiltar i ull.
La mig raklång på golvet med byggplast under (använder jag till mönster då det är slitstarkt och lätt att rita av på), ritade rejält grovt runt mig, klippte i filtarna sen efter hur mycket de räckte till.
Sydde ihop de till en påse med en sida öppen.
Sydde fast ett militärgrönt tyg som är vind och vattentätt på både fram och baksida.
Kraftig dragkedja i ena sidan.
Modellen är som en sovsäck fast större i botten och fodrad insida med vattentätt tyg och den räcker endast en bit över midjan.
Fungerar bra på älgjakten i kombination med en rejäl dunjacka, även om det ställde till det lite när jag tappade en strumpsticka...(ja, jag stickar, virkar eller läser på pass när det inte är någon aktivitet i närheten).
Den fungerade så bra i gömslet (som här är uppvikt) en tidig morgon med regn på gåsjakt. (gässen på bilden är bulvaner). :)
Ett dubbelt återbruk va?
Använd militärfilt som blir hästtäcke som blir värmande vaksäck! :)


1 kommentar:

Emelie sa...

Hej.
Hittade din blogg på nätet i mitt söknade efter en påse i fleecetyg som man kan dra åt med snöre.
Är detta något du har gjort eller skulle kunna sy på beställning? Har köpt en systemkamera som måste skyddas vid lättpackning, och fleece ska vara det bästa,
men helt omöjligt att hitta verkar det som hittills.
Tack för en annars härlig blogg!
Svara gärna till min mail om du har möjlighet emelieberg1@hotmail.com
Mvh Emelie