28 oktober 2012

Russinrutor

Under hösten har jag skrivit i bloggen att jag samlat mat ur skogen, trädgråden och att jag tycker att bakning och matlagning är kreativt.
Alltså kommer här ett matigt inlägg.
Ett favoritbröd jag haft är de goda russinrutor som bakas hos Åre Bageri.
Under familjens många vintrar i Åre och pappas morgonturer till bageriet smaskade vi på dessa russinrutor till frukost på helgerna, grymt goda med ost på!
Här är min variant.
Varsågoda!
 
Russinrutor
5 dl fil
50 g jäst
2 msk honung
2 msk olja
1 tsk salt
2 dl havregryn
1 dl vetekli
3 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
2 dl russin
Blanda som vanlig deg
Jäs 30 min
Knåda degen och forma till bullar, 8-10 st är lagom
Jäs 30 min
Grädda mitt i ugnen 250 grader ca 10 min.


2 kommentarer:

Maria sa...

Kommer ihåg att jag levererat till Uppsala två gånger också!
Många kramar

Maria sa...

Kommer ihåg att jag levererat till Uppsala två gånger också!
Många kramar