24 september 2012

Sytt i pälsskinn

För en dryg vecka sedan hade jag förmånen att få gå kurs i Sy i pälsskinn.
Vi började med en provlapp där vi provsydde alla olika sömmar man ska använda.
Svårt att sy för hand, men faktiskt lite lättare än jag minns när jag handsydde en väska med sentråd i högstadiet.
Liten provlapp för jag ville ju komma igång och skära mer i skinnet och sy fina saker somläraren tagit med sig och inspirerade med.
 Trycka med textilfärg och dyra trästämplar fick vi göra också.
En av deltagarna tryckte det här fina mönstret på ett av sina krusiga pälsskinn.
Jag tryckte en vit snöstjärna (förvånade inte mig själv där...)
Sydde ihop bitarna till ett par handledsvärmare och kantade ena sidan med en vit bomullsspets jag hittade hemma.
Blev riktigt nöjd men sugen på att göra ett par lite längre.
 Tryckte med lila färg på det, vilket jag eventuellt ångrar då jag kanske inte kommer använda de, varför valde jag lila???
Återstår iaf att sy ihop dessa och kanta de innan de är klara.
När jag ändå var i tryckartagen skar jag ut och tryckte för att kunna göra ett par vantar till mig själv. Delarna som syns är ovansida hand och ovansida tumme.
Återstår att se när dessa kan bli klara....
Skinnen jag hade med mig var dels fårskinn jag fått av finaste fd möbeltapetseraren och grävlingsskinnet på bilden ovan. Ett grävlingsskinn jag själv, med lite hjälp, flått av men skickat iväg för beredning.
Grävlingen vet jag inte vad jag ska göra med.... Förslag?


Finaste miljön hos MusOlles, bara den gjorde mig nog extra kreativ. :)
Nöjd och glad med kursen och mycket inspirerad!
Härliga deltagare, bekanta ansikten och helt nya och duktiga Carina Ericsson som lärare!
Före jul kommer en fortsättningshelg, den har jag bokat in att gå. :)
Eftersom jag ritat mönstret helt själv till mina handledsvärmare, de är varma då de är av fårpäls och i mina ögon ganska så höstiga får de bli mitt bidrag till den här roliga utmaningen, får väll se om de kvalar in som ett höstplagg eller inte...?
 

6 kommentarer:

Jorun sa...

Åhhh! Dette ble kjempefint! Pulsvarmerne ble fine! Så noen i husflidslaget her holdt på med det samme og ble så fasinert! Tror jeg skal kaste meg på neste kurs!
Ble ikke mindre lysten på å prøve når jeg besøkte bloggen din!
Tirsdagsklem!

Fia sa...

Men vad fina!!! Betydligt tjusigare än mina omaka improvisationsstickade handledsvärmare... ;)

Susann sa...

Vilka fina bilder! För att inte tala om de fina arbetena, härligt med dessa material. Detta finns ju inte så mycket av här nere i Skåne. Men det är ju det som är tjusningen.
// Susann

Petrine-Maries oldebarn sa...

Stilige!!

Anita sa...

Åhh.. sån kurs vill jag oxå gå!! Jättefina saker, så snyggt det blir att trycka på skinn!! Ser fram emot fler färdigställda alster.

Trevlig helg

Anonym sa...

Maria du är lika duktig som alltid, jag blir så imponerad och inspirerad när jag ser vad du gjort. Det ska bli jättekul att gå fortsättnignskursen i november. Tänkte se till att ha material till en mössa då, måste ut på loppis och leta päls.
Ha de så gott, ses i Nälden på din systers föreläsning, ska bli jättespännande att få lyssna på henne.
Kram/Ammii