10 september 2012

Svamptork

Samlandet av bär, svamp och kött ur skogens skafferi pågår för fullt nu,
en av anledningarna till den dåliga uppdateringen av pyssel här.
Ibland känns det som att matlagning och bakning också är ett pyssel, så det kan tänkas bli några sådana inlägg här också framöver. :)
Under några år har jag torkat svamp och bär i varmluftsugnen till ett hyffsat resultat.
Fick för mig att det vore bättre med en riktig svamptork,
 men de kostar många hundra kronor och rymmer inte de volymer jag önskar.
Sökte på nätet och fann torpbloggen där jag insåg att jag kunde också bygga en egen svamptork.
Svamptorken byggde jag av spillvirke och spik från renoveringen av huset,
en gardinbit med lufthål i och en överbliven kupévärmare,
kostnaden blev alltså gratis! :)
Ovan torkas rödgul trumpetsvamp.
Även blåbär går bra att torka.
Sen behöver man bara ca 6 torkade blåbär för att smaksätta ett glas smoothie tex.
 Svamptorken låter svampen behålla färgen mycket bättre än varmluftsugnen.
Riktigt nöjd med resultatet! :)


6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, va lyxigt det ser ut med skogens delikatesser!:)Fiffig svamptork du fått till:)

Ha det gott!
Kram/Marie

Susann sa...

Tack för att du kikade in hos mej. Härligt att höra att även jag lyckats inspirera någon :) Nu har jag börjat kika in hos dej, här kan man ju bli riktigt inspirerad ! Babytröjorna var ju helt underbara, väldigt längesedan jag sydde smått....men det har jag ju verkligen anledning till nu, har ju blivit mormor. Ikväll ska jag gå igenom mer hos dej. Hundtäckena är ju jättefina.... även vi har vorsteh :) en 9-åring & en 5-månaders. Den gamle är injagad på fågel precis som den lille ska bli. Så förbered dej på en beställning från Skåne !
Susann

Sanna sa...

Wow vilken smart tork du fått till! Snyggt! =)

Anonym sa...

Vilken läcker svamp-och bärtork! Lägg gärna upp inlägg om bakning å sånt med, vore kul att läsa om sånt med. Kram Linda B.

Maria sa...

Åh, jag vill också hinna plocka!
Har inte kunnat sluta tidigare, så det är därför jag inte ringt!

Mer mat vill vi se!
Kramar

Anonym sa...

Tipsar dig om en grupp på facebook, vi heter svampplockarna. Välkommen dit!
Med vänlig hälsning, annika