01 juli 2012

Rutor & prickar

Är inte så ofta i syrummet för stunden, mycket annat som tar sin tid.
För ett tag sen sydde jag en återbrukstunika med syfte att få till en bra beskrivning på hur jag gör då det har efterfrågats av flera.
Först väljer man ut en överdel och en underdel,
en fördel om det är lite stretch i tygerna.
Jag valde här en kortärmad rutig blus och en prickig långkjol.
Klipp av överdelen där du vill ha avskärningen,
antingen mäter du från en favorittunika elelr så tar du på dig plagget och mäter vart du vill ha sömmen mot kjolen.
Mät från axeln och så långt som du vill ha tunikan lång.
Lägg i hop överdel och nederdel och klipp av kjolen efter önskad längd.
Sen måste kjoldelen göras lika bred som överdelen, vilket kan innebära, som här, att man får klippa bort en del i ena sidan eller lite i båda och sy ihop på nytt.
Sen trär man ihop nederdel och överdel, räta mot räta och syr ihop, försök att inte dra i tyget och använd en töjbar söm.
Lägg upp nederkanten på kjoldelen så att du får den längd du önskar.
Nu är själva återbrukstunikan klar för att ev dekoreras! :)
Jag dekorerade den här återbrukstunikan med ett vitt och rött band från en gardin.
Tunikan är i strl 38 och finns till försäljning på vår sommarloppis!
Hoppas att iaf ni som efetrfrågat en beskrivning förstod lite av hur jag återbrukar.


3 kommentarer:

sofia sa...

Yay vilken bra beskrivning å snygg tunika , tackar!!

Maria sa...

Smart återbruk!

HH JaJa! sa...

Man blir verkligen sugen på att göra en egen, det verkar så lätt enligt beskrivningen...! Har du förresten sett juliutmaningens teman? Jag hoppas ju att du vill vara med! (ja, andra också så klart! ;))