12 maj 2012

Smält krita

Länge sen jag först såg detta pyssel på nätet där man smälter vaxkritor.
Allt material fanns hemma så det vara bara att köra! :)
Klistrade på ark från den gamla pysselbibeln på en tunn canvas (billigt köpt på Clas Ohlssons, fem pack).
Värmde på limpistolen (som jag ovanligt nog kom riktigt bra överens med) och limmade fast ett gäng kritor på tavlan.
Efter mycket letande hittade jag hårtorken (inte flitigt använd här alltså).
Lutande tavlan lite och började blåsa...
Den gula kritan var mycket trögsmält
Den lila längst till vänster ville inte alls vara med.
Blev inte alls så fint som jag sett på nätet,
men iaf ett lite roligt pyssel. :)
En värmepistol kanske är bättre? Mindre luft och mer värme hade nog gjort det lättare.
Att det blev lite tjockt gillade jag.
Tillfälligt får den stå i min loppisfyndade tallrikshylla som hänger i köket.
Finast i hyllan är annars glaspyntet med mitt namn och bilden nederst med finaste fjällmotivet tidig höst som är målad av Lars Pirak.


1 kommentar:

Handarbete/Pyssel sa...

Intressant tillvägagångssätt.
Tankarna börjar genast rulla igång... Kan nog tänka mig att använda detta på nåt vis framöver!
Tack för inspirationen!