05 mars 2012

Stickat i lovikka

Fyndade tre härvor lovikkagarn i tre olika färger på loppis till priset av en härva efter jul.
Inspirerad av Anette, som håller i stickcafét på Biblioteket i Krokom på måndagar, som stickar mängder av vackra vantar ville även jag sticka vantar.
En härva räckte inte till ett par så jag var tvungen att blanda två härvor & färger.
Stickat utan beskrivning, istället har jag fått hjälp med antal maskor, varv etc av Anette och Kerstin (som håller i stickcafét på Biblioteket i Nälden på onsdagar).
Trots deras hjälp så blev vantarna aningens för korta. Tighta blev de genom att jag stickar fortfarande ganska så hårt.
I stugan på fjällkanten hjälpte mamma mig råda bot på det genom att vi la vantarna i nästan kokande vatten.
Sen formade hon vanten i en frottehandduk, töjde och drog lite.
Så snart det svalnat något så stack jag in händerna i vantarna och formade de efter mina händer.
Trots ullena fantastiska egenskaper när det är blött så är de ganska så läskiga att ha på sig blöta...
Fick torka ett dygn av värmen av den vedeldade spisen.
Efter vattenbadet så blev de mycket mjukare och riktigt gosiga.
Passar hyffsat på mina händer.
Nöjd med mina vantar för jag har stickat de själv! :)
Minns fortfarande hur svårt det var när vi på skolan i Änge skulle sticka barnvantar, första gick bra, men nummer två stickades många många gånger för att få den i samma storlek som vante nummer ett...
Har påbörjat nästa par vantar, perfekt pyssel nu när vårvintern börjar.

Inga kommentarer: