07 mars 2012

Sportlovstunika

Sportlov och jag har idag haft finbesök i syrummet av S!
Jag fick S att tro att vi tillsammans skulle klara av att sy en tunika till henne.
Hade ett mönster som jag gärna ville testa och  hon nappade på det.
S valde tyget; lilarandig velour som legat i tygskåpet bra nog länge.
Jag klippte och nålade
S sydde nära nog alla sömmar själv!
Ett hjärta i enfärgad lila velour som kantats med sick-sackband. (detta vita band och midjebandet är det enda jag har sytt, resten är det S som sytt).
Jag är mycket imponerad av det tålamod, koncentrationsförmåga och pyssellust denna tjej har,
och resultatet blev en glad och stolt 9-åring i en mycket snygg tunika!
Mönstret finns i sitt original av Allt om Handarbete Sömnad nr 2 2012, men här är det förenklat och anpassat efter S.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilken fin!:) S måste va superstolt över tunikan och att ha förmånen att ha dig som mentor!:)
Ha det gott!
Kram/Marie

Therese sa...

Så duktig hon är!!! Och så stolt hon kommer att vara att ha något som hon gjort nästan själv, det lär imponera på vännerna!!! Et byte lät inte dumt, men för tillfället ligger jag lågt med brädtryckning, och har inget lager heller :-/ Men jag hojtar till då jag får tummen ur å tar fram stämplarna igen :-D KRAM!

Anonym sa...

Sara var verkligen JÄTTESTOLT och vansinnigt nöjd över sin (nästan) egensydda tunika. Jag är sååå glad och tacksam över att hon har dig Maria som lär henne sy när hennes mamma har tummen mitt i handen när det gäller sömnad...!!
Kram Kicki