25 mars 2012

Att skära i glas

På nätet har jag sett ur fint det ser ut när man skurit av glasflaskor och gjort fina ljusstakar av de.
När jag hittade hur man gjorde var jag tvungen att testa själv.
Allt man behöver är
Glasflaska
Garnstump
Tändstickor
Aceton
En balja med vatten
Linda garnstumpen runt flaskan där du vill att den ska delas.
Dränk in garnet med aceton.
Nu kan det vara en bra idé att gå utomhus så att inte köket brinner upp...
Jag hade tur och lämnade inga spår i köket.
Fyll en balja med kallt vatten så att flaskan kommer helt under vatten.
Tänd eld på garnet, brinner bra och relativt länge.
Så snart det slutat brinna, lägg flaskan i det kalla vattnet.
Flaskan delar sig i kontakten med det kalla vattnet.
De vassa kanterna slipar du med vanligt sandpapper.
Eftersom påsken närmar sig valde jag att måla glaset gult.
Målade på insidan av glaset så jag fick den fina blanka glasytan ytterst.
Ett enkelt pyssel som säkert kan varieras mycket.
Lycka till om du provar själv!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Men va fiffigt!:)
Kram/Marie

Beas sa...

Kikar in för att berätta att en ny "Använd det du har" utmaning startar i april.

Hoppas att du vill vara med igen.

Kram Bea

Therese sa...

wow, vilken kul idé, måste även testas här på Sockenvägen!!! Din senaste tunika/klänning var så snygg, får mig alltid sugen att sy även fast jag eg inte kan då jag kikar in här :-D KRAM

Jaana sa...

WOW, vilken häftig grej ! Fast jag får det inte att funka... Ska det vara någon speciell kvalitet på garnet, tror du ?

sofia sa...

wow så coolt! & vilken fin blogg du har, vad roligt att jag hittade hit via Klockarbarns återbruksutmaning!

Lisa Andersson sa...

Häftigt! Måste prova. Tack