02 februari 2012

Ylle & fuskpäls

Kuddarna i soffan behövde sällskap,
filten började se lite sliten ut.
Sydde en ny översida till filten av en bit tunn flanell fyndad på Pingskyrkans loppis
Runt kanten sydde jag fuskpäls som jag fått av möbeltapetseraren. :)
Fick en kasse med äkta fårpäls också, men den sparar jag till ett annat projekt jag har i huvudet.
Baksidan av filten är den gamla fleecefilten J fick under arbetet med stormen Gudrun, hoppas han inte vill ha tillbaka den... ;)
Kuddarna är i strl 50x50 cm och sydd av en grå yllestuv från loppis, baksidan ett gråmelerat möbeltyg.
Klövdjuret är utklippt av en Peaktröja i ylle som jag tovat ihop i tvättmaskinen.
Till vardagsrummet har även världskartan med finaste ramen fått flytta, en tavla som hängt hos mina föräldrar i alltför många år...
Varje svart knappnål betyder att där har jag varit, antingen på semester, studier eller jobb.
Ramen runt har min snälla pappa byggt åt mig,
virket är från morfars gamla traktorvagn, intakt med lavar (F vill du artbestämma?).
Tavlan är nog 15 år gammal.
Jag är nöjd med både kuddarna och filten,
mjuka kuddar och varm och skön filt för filmkvällar! :)
Kostnaden för allt gissar jag är drygt 100 kr.
Det var en så fin solnedgång över Oviksfjällen när jag var ute och fotade filten...


7 kommentarer:

Anonym sa...

vilken härlig filt och vilka vackra kuddar. Du tar väl med dom till h-fors?
kram fr Laxsjö

Fia sa...

Hm.. saknas det inte lite svarta nålar i Sverige? ;)

Från fotot så tycker jag mig kunna se Parmeliopsis ambigua, Parmeliopsis hyperopta och Vulpicida pinastri iallafall :)

Mysig tavla!

Krajamaria sa...

Bra idé Malin; mkt möjligt kuddarna får följa med på Hissmo.

Fia, om jag skulle sätta nålar i Sverige skulle det bli ett välldigt svart land, även om jag bara tar där jag bott...;)
Tack för dina expertkunskaper gällande lavarna! :)

Elo sa...

Va bra att jag har dig så att mina spillbitar kommer till användning :) Vad det gäller karttavlan så gissar jag äldre än 15år... Eller så känner jag mig bara väldigt gammal just idag ;)

Titias pyssliga hörna sa...

Gillar verkligen din filt, jättefin!

Therese sa...

Jisses amalia så vacker ram till kartan!!! Kan tro att det gör sig fint hos dig. Och både kudde å filt får också tummen upp av mig -gillas! KRAM

Unknown sa...

Åh vad fint du har Maria! Å vad glad jag är att jag varit med på iallafall två av de där ställena som det sitter svarta nålar på. Vi borde verkligen resa lite igen... fast först ska jag fröska ta mig i kragen och resa till dig och ditt fina hus!! Kram, jennie