20 februari 2012

Inspiration

Jag hade turen att vinna en entrébiljett till Syfestivalen i Älvsjö i helgen, detta tack vare den generösa utlottningen hos Venke på Sydilla!
Här är Sydillas monter och Venke på plats, glömde tyvärr helt bort att ta bild på deras fina tunikor med monstertruckar och feer på som de tre i montern hade på sig.
Här är lite av vad jag såg på plats.
Det första vi ramlade över var en fin virkad ganska stor väska.
Virkade var även de här fina mattor som låg i en monter, men det var inte det bästa i montern utan det var så klart den fina naturvita velour som jag fyndade och som snart ska bli tunikor med spetsar på.
En fin virkad sjal hängde i en monter, bakom de rosa rosorna var det som en grön virkad ruta, påminde om mormorsrutor. Och nej, jag snappade inte upp en massa termer utan kör fortfarande med alla dessa varianter av "hittepåtermer".
Men det finaste och mest imponerande av allt virkat på plats var så klart den fina jättestora filten virkad i dominoteknik. Första gången jag såg denna teknik var på Stickcafét i Krokom då Marit virkade domino med sina små stickor. Har tyvärr inte det stora tålamod som jag tror krävs för detta vackra arbete.
Mycket stickat fanns där också och jag inspirerades av dessa fina handledsvärmare med volanger.
Garner i mängder fanns det
Mängder av olika färger kom de i, trots den mycket suddiga bilden syns mängden!
Hos Sätergläntan stickades det med mattrasor
3 maskor klarade mitt tålamod. Ska nog inte längre "klaga" på att stickor nr 20 är otympliga att hålla i... De hade även gigantiska virknålar på plats.
Många fina vantar såg vi. Vantar är väll mitt nästa stickprojekt på Stickcafét så snart jag fått tjocksockarna klara.
Tyger fanns det, men mest för lappteknik och i stretch med tryck till små barn. Det här fina jeanstyget med broderade blommor på såldes hos Sydilla, men bilden är fotad i en annan monter.
Lappteknik och garner var det mest av tror jag. Det här fina täcket är fotat i en monter vars företag tar emot sydda alster för fin quiltning.
Eva, det var den här modellen jag försökte beskriva!
Mässan fick mitt intresse för ull att vakna till liv, "ska bara" sen får jag ta tag i en test av ullen också! :)
Finast var nog dessa blommor i vas, allt av ull!
Vi såg massor av mera garn, roliga tyger, ulltovade saker, ullbroderade saker, kläder, lite decoupage och mycket pärlor.
Trots allt fint på plats så saknade jag lit eå¨terbruk och även lite galen inspiration, dvs saknade det oväntade.

Tack Fia för det fina sällskapet! Hoppas jag inte slet ut dig för mycket!
Tack Venke för biljetten till mässan vilket gjorde att jag fick tummen ur och åka de dryga 60 milen söderut.
Ska sortera intrycken lite, tvätta velouren, sortera lite av inköpen och sen hoppas jag få möjlighet att testa lite nya saker att sy, sticka, testa decoupage, virka...
Men först ska jag ladda inför kommande lördag och den roliga inspirationsdagen Studieförbundet Vuxenskolan annordnar på Hissmofors, hoppas vi ses där! :)

3 kommentarer:

Therese sa...

Woooow! Tack snälla du för att du i bild och text delar med dig av din inspiration du samlat, eller iaf delar av den. Helt underbart å massor av små miniprojekt ala Therese börjar ta form i mitt huvud *ler* Och du, din tunika nedan är verkligen fin,tygetpåminner om odd molly i kombo med nått gammalt folklore mönster typ. SÅ fin! KRAM

Fia sa...

hittepåtermer är de bästa! Tack själv för att du drog med mig, jättekul! Och ullprojektet påbörjas.. öh... vilket år som helst.. ;)

Anonym sa...

Vilken färgkavalkad!:)
Blir full i skratt när jag ser oss alla på stickcafèt med såna där jättestickor:) brutalt stora!!!!varning för kramp omgående!:)
Ja, tunikan nedan är verkligen jättefin som allt annat du tar dig för!:)
Kram/Marie