17 januari 2012

Som på gammalt vis

Att sticka är inte så enkelt för den som inte kan
 att sticka varma sockar är mycket svårt
men jag ger mig inte, jag SKA lära mig denna konst! :)
Alla mina tjocksockar har hål eller snart hål bak på hälen,
 fina sockar som kommer från olika håll men som alla värmt mina fötter ute i kylan.
Mamma visade mig hur hennes mamma åtgärdade dessa hål.
Klipp av skaftet strax ovan hålet, repa upp tills du har ett helt varv med maskor, sticka den del av skaftet du behöver (här finns möjlighet att göra skaften längre), sticka hälen.
 Hälen på bilden som jag stickat är varken mammas eller min mormors variant utan stickgurun Signes, för den som vill lära sig den fina hälen rekomenderar jag ett besök på stickcafét på Bibblan, Krokom måndagar. Vore så roligt om det kommer fler!
Sen klipper man av foten framför hälen, vänder fotdelen upp och ner, detta då ovansidan ofta är mindre sliten än undersidan.
Sticka fram tills sockan är lagom lång med den gamla tån.
Sen syr man ihop delarna och får en hel socka!
En lagning som på gammalt vis, iaf i stugan på fjällkanten.
Socka nummer två hade det inte gått hål på ännu så den gjorde jag ett eget försök att stoppa, blev väll så där, men det fungerar iaf. :)


Inga kommentarer: