07 januari 2012

Resultat av en pysseldag

Ännu en gång har jag haft förmånen att få ha S (snart 9 år) på besök en heldag i syrummet.
I fjol sydde vi mycket gemensamt, men i år fixade hon alla sömmar själv. :) Jag blir ju så glad & stolt! :)
Vi började dagen med lite decoupage.
Ett stort S pyntade S med ett lila tyg, lila som hon valt som accentfärg i sitt snart färdigrenoverade rum.
Vi limmade även på tyg på två tomma bakpulversburkar som syns i den översta bilden.
Klistrigt blev det, men resultatet blev klart godkänt, iaf på bokstaven.
Ett pennfodral behövdes till skolan och jag plockade fram 8-10 vaxdukstyger som S fick välja bland. Hon kom själv på den här mixen och jag hjälpte till att mäta och instruera så hon själv kunde klippa och sy. För att göra det enklare för henne att sy valde jag bort dragkedjan och hon fick sy fast kardborre under locket. Givetvis är pennskrinet fodrat, svart bomullstyg.
Sen sydde S en påse i ett färgglatt tyg från Thailand som min syster kom hem med för några år sedan.
Inspirerad av mina färglagda stickpåsar dekorerade S sin påse med textilpennor som ska användas för alla hennes Petshops då de inte ryms i skokartongen längre. Ritade först på det svagt rosa bomullstyget och sen sydde hon fast det på påsen med en quilt-dekorationssöm. 
Sist ut på dagen hjälptes vi åt att göra två stycken rosa armband (det enda jag sydde på hela dagen!); ett till S och ett till kusin F.
En härlig dag där S fortsätter imponera på mig vad gäller val av tyger och färger, hon är minst lika velig som jag, men hon är alltid nöjd efter sina val, vilket jag kanske inte alltid är... ;)

4 kommentarer:

Eva sa...

Men oj vad fint!! Otroligt impad av S :) Vill ha egna exemplar av allt hon gjort, pennfodralet är ju helt fantastiskt snyggt, hon har bra smak må jag säga :) Och förresten, garvar varje gång jag ser bilden på mina "byxor" från Dubai... Sicken miss. Men fina tyger ändå. Blir till att boka en pysseldag när jag kommer hem igen!

jejja79 sa...

otroligt duktig liten s =) Kul med lite sällskap i systugan =)

EllenSand sa...

Takk for koselig kommentar hos meg :)
For en flink jente du har på besøk. Dere har laget mye fint sammen.
Og hvor mange herlige klær du har lage.
Ellen :)

Maria sa...

Mysigt med lite sysällskap!