18 november 2011

Oljeväst

Vid en jakt i förra veckan fick jag med mig en begagnad oljerock hem då den inte passade ägaren pga på tok för korta ärmar. Jag blir verkligen glad för begagnade kläder som jag får sy om till annat!
Plan 1: Sy in den till damjacka - jobbigt då alla fickor (4) skulle behöva flyttas...men skulle passa mig. :)
Plan 2: göra en väst till ägaren och använda ärmarna till att göra en specialficka på ryggen att stoppa fågel och dummies i (Tack F för alla mått och bild!) - en väst jagsjälv kan tänka mig ha, men som inte ägaren har behov av pga ryggsäck för vilt.
Plan 3: Kapa ärmarna och gör om till en väst (såg så snyggt ut på en kompis här om dagen) till jackans ägare.
Det blev plan nr 3; en väst, hoppas nu ägaren gillar den.
Enkel åtgärd; klipp av ärmarna "där det känns bra", vik in kanterna och sy runt om ärmhålet. Klart!
Men för att göra det lite svårare testade jag att sy direkt efter jag kommit hem från salongen där jag fixat riktigt fina långa naglar... :)
Lite avancerat blev det för mig, men ska öva mer i helgen då jag håller på att sy lite kläder till kommande resor till värmen! :)

Inga kommentarer: