23 oktober 2011

Jag kunde!

Svårt att tro, men jag har stickat ett par tjocksockar i ull! :)
Mäkta stolt är jag. :)
Båda sockarna passar mina fötter,
men den ena är lite väl tight, och båda hälarna hade kunnat vara lite högre.
Är lite besviken då jag köpte två nystan av garnet i hopp om att sockarna skulle bli lika randiga, men det hjälpte inte alls visade det sig. Färgerna visar däremot att de hör ihop.
Har en bit kvar tills jag lärt mig sticka lösare, stickar alldeles för hårt.
Ska ta med de på stickcafét i morgon och se om jag får godkänt av stickgurun S.
Stickcafé på Biblioteket i Krokom i morgon mellan kl 16-19.30. Alla välkommen!
I morgon tar jag med mig en hög med tjocksockar som alla har utslitna hälar, nästa utmaning blir att lära mig sticka ny häl på befintliga sockar. (nej, jag anser inte att jag kan sticka sockar redan, men jag vill göra något lite annorlunda nu).
Hoppas vi ses på stickcafét i morgon!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina dom blev. Jag tycker att det är riktigt charmigt när dom inte är exakt lika. Ett tips när man stickar för hårt är att använda större stickor. Ses i Krokom.todiloo
Maria F

Heimlaga sa...

Det är lurigt med självrandande garn. Ibland försöker jag få dem lika, om jag ser att det bara är lite garn som behöver nystas bort efter första sockan innan man är på samma rand som i början. Ibland börjar jag bara där jag slutade på den första, och bryr mig inte om att det blir skillnad.Jag har hört någon som medvetet stickar den ena innifrån garnnystanet och den andra utifrån, för att det inte skall kunna bli "nästan" lika.
Hällapparna brukar jag sticka lika många varv som den är maskor bred+ två extra varv. Att du stickar hårt är ju ingen nackdel för sockor, de blir ju bara tätare och mera slitstarka! men man kan ju förstås få lite ont i händerna när man stickar...