06 augusti 2011

Värma liten

"I inbördeskriget i Kongo är det många, många kvinnor som råkar illa ut. Våldtäkter har blivit ett massförstörelsevapen.
En del av de här kvinnorna får hjälp på Panzisjukhuset, som leds av dr Denis Mukwege och som har fått mycket stöd från Sverige genom åren.
På Panzisjukhuset föds också många barn, och det är dem vi vill hjälpa.
Barnen på Panzisjukhuset behöver mössor som skydd mot nattkyla och solsken, de behöver filtar och de behöver kläder i största allmänhet.
Dagen, Libris och PMU samlar in handstickade och handvirkade babymössor, babyfiltar och koftor hela sommaren. Vi ser till att de kommer direkt till Panzisjukhuset och kan lova att de verkligen blir till stor nytta där. 
Vill du vara med och hjälpa till?
Sticka eller virka i storlekar från nyfödd och upp till ett år.
Sticka eller virka i garn som är lätt att tvätta för hand (inte ullgarn som filtar ihop sig) och tänk på att det inte riktigt är vinterkläder som behövs.
Sticka sådant som du gärna skulle ge bort till en ny liten människa i din närhet, så blir säkert en mamma i Kongo lika glad som en mamma här!
Posta det du (och eventuellt din grupp) gör till
Dagen – Värma liten
105 36 Stockholm"
Så skriver man på Kyrkkaffe. På Dagen kan man läsa ännu mer, hitta mönster och inspiration.
Jag vill hjälpa till, men är inte så snabb att virka så jag bestämde mig för att sy filtar istället.
Dessa två syddes mycket snabbt av tyger jag har hemma; flanelltyg på ena sidan och ett återvunnet lakan på andra sidan; mjukt och gott för små bäbisar.
Ska ta mig tiden och sy några fler till veckan.
Jag hoppas att jag inspirerar fler att göra detsamma genom att skriva om det här. Kanske just du känner att du vill bidra? 

2 kommentarer:

Eva sa...

Vilken bra grej! Jag har själv besökt Panzisjukhuset i Bukavu vid flera tillfällen och kan intyga att saker som detta verkligen behövs och gör en stor skillnad för de kvinnor och barn som ändå är lyckosamma nog att komma till sjukhuset för att föda barn. Jättefina filtar! :) Kramar från Kongo

Anna sa...

Vilka fina filtar! Och tusen tack för att du hjälper till med att berätta om insamlingen också.
Många hälsningar från Anna