29 maj 2011

Resultat av betonggjutningen

Betongen har brunnit klar och jag har fått ut de ur formarna
Två händer gjorde jag och mamma, här er endast min på bild, mammas bröt fingret under tiden den brann.
Använde oss av vanliga tunna engångsplasthandskar.
Blev lite King-kong-händer...
Stövlarna!
Jätte tunga är de, tror de skulle bli fina om man målade de röda och ställde de på min altan, som ännu inte är byggd...
Stövlarna är en engångsform. Oljade inte in de på insidan utan det släppte enkelt när jag skar sönder de.
Till vänster har jag använt mig av en lampkupa i glas, oljade in den på insidan, fyllde med betong och när den brunnit fick jag slå sönder den.
Till höger en boll gjord i nederdelen på en rund sprayflaska.
Min fina skål gick sönder när jag skulle lossna plastskålen som gett den formen och mönstret. Men till skillnad från många andra formar så höll den här och jag ska göra ett nytt försök.
Två ljusstakar blev det gjord i en sockerkaksform och en plastburk.
Två hjärtan och två stjärnor fick jag efter att ha gjutit i en form från IKEA, samma form som jag i vintras använde för att frysa stora isbitar som jag hängde upp i utejulgranen.
I den här formen la jag endast plastfilm i, därav de många strecken.
Ska testa att gå loss på alla betongsakerna med sandpapper, eventuellt måla några, då tror jag de blir fina.
Nästa gjutning ska jag vara mer noggrann med att få ut luftbubblor och betongen ska jag blanda aningens lösare.

2 kommentarer:

Louise sa...

Vilka fina saker! Stövlarna blev hur tuffa som helst! Jag och en kompis gjöt lite igår så det står som bäst och brinner i garaget! Ska bli så spännande och se om det blivit något av det!! /Louise

Ninni sa...

Är det finbetong du använder? Och hur blandar du, alltså med vad? Själv har jag bara gjutit ett rabarberfat, men är sugen på så mycket mer!
/Ninni