08 mars 2011

Stickat

På första hantverkscafét på Gamla lanthandeln, drygt 3 veckor sedan, fick jag hjälp att börja sticka. Idag blev jag klar! :) En tubhalsduk har jag stickat av det fina lila garnet jag fått i ett byte med syster. Garnet heter feeling och kommer från Marks & Kattens, färgkod 1665 för den intresserade.
Började med 75 maskor och slutade med 86. Skoj när man går plus! Eller? Inte vet jag vart de extra 11 maskorna kommit ifrån...något fel har det nog blivit med mina överslag elelr vad det nu hette för att få den luftig. Jag är nöjd och kommer helt klart att använda min halsduk.
På torsdag har hantverkscafét sportlov!
Nästa vecka är det sticktema på vår kreativa cirkel. Jag vill sticka raggsockar eller vantar, men det är kanske för svårt för mig? Vad ska jag mer sticka innan jag kan ge mig på varma sockar?

4 kommentarer:

sunpan sa...

Härligt!! Den blev ju helt perfekt, lite mer eller mindre maskor spelar ingen roll..syns inte. Ett par enkla sockar vore väl lämpligt att testa, lite grövre garn så det inte blir så många maskor.
Vi ses nästa torsdag!

Åsa sa...

Testa att sticka raggsockar utan häl !
Detta mönster kommer från tidningen Land, men det finns säkert fler varianter: http://www.mixr.se/hobby/sticka-strumpor-pa-nytt-latt-satt

Anonym sa...

Den blev ju jättefin!!:) Duktiga du! spelar ingen roll vad ett proffs ger sig på;)
ses snart!
Kram Marie SV

Jenny sa...

Prova sockar. Man stickar ju runt runt och hälen går fint bara man andas ut och in ett par gånger och följer beskrivningen. Annars finns det infofilmer på you tube