04 februari 2011

Topplyse!

Sparkturerna med labben går i hög hastighet på plogade skogsbilvägar (tack för vinteravverkningar!) med en härligt ranglig gammal spark som tar kurvorna hyffsat. För att vi snabbt ska synas bakom krön tog jag äntligen tag i att sy mig en mössa i signalfärgen orange. Mössan är fodrad med gul fleece från en begagnad filt. Mössan är varm när man står still eller går i makligt tempo, men tyvärr visade den sig vara lite kylig när fartvinden kommer in i beräkningarna då den saknar vindstopp. Någon som vet vart man får tag på töjbart vindstoppsmaterial? De vindpoplintyger jag syr i bla till markeringstäckena som på Brutus nedan är vindtäta, men inte töjbara alls. Täcket på bilden nedan har jag sytt fast beepern på, ett enkelt och billigt sätt som har visat sig fungera tillräckligt bra, dvs ingen tappad beeper.
Blev även en mössa som inte är fodrad med fleece utan sydd i dubbla signaltyget till pappa som så snällt sliter i min källare nu för att göra den fin. Den orangea tyget är från Ohlssons tyger och i materialet pike´, inte det varmaste materialet men helt ok på höstjakten.

1 kommentar:

Fia sa...

Kanske softshell (var man nu får tag på det, men det verkar vara ett material som Itab använder i sina mer vindtäta mössor) eller kanske microfleece funkar bättre än vanlig fleece?