05 januari 2011

Upplevelsedag i syrummet

Före jul frågade jag mina brorsbarn vad de önskade sig i julklapp. A blev nästan ledsen och förklarade att han önskade sig inget, för han hade redan så mycket saker och fick han mer visste han inte vad han skulle göra av de. Alltså fick de i år varsin upplevelsedag av mig. S hade sin idag hemma hos mig i syrummet. Hela 8 timmar spenderade vi där inne och jag tror att S njöt, det gjorde jag iaf! :)
S bestämde vad vi skulle sy, valde tyger och kombinationer och sömnaden hjälptes vi åt med. Resultatet blev strålande! :)

Dagens första sömnad blev ett par nya mysbyxor i stjärntyg från Ohlssons tyger och oreange mudd från Stoff & Stil. Märket med Hello Kitty har vi återanvänt från de här byxorna som S nu vuxit ur på längden. Mudden i midjan fick jag sy om då den blev för vid. Den avklippta sömmen från Coverlocken flätade S in i håret och blev så fin.

Två likadana väskor sydde vi till S och hennes kusin F. S har sytt det mesta på väskorna och med hjälp av kantband och textilpennor gjorde hon egna tags. Mönstret är mitt men val av tyger har S gjort.

Inspirerad av mina lapptäckskuddar (som jag ännu inte bloggat om) valde S sina egna tyger ur det rosa facket med stor omsorg så att de verkligen skulle passa ihop. Tejpade upp en ruta på klippbordet 40x40 cm som hon hade som mall för att klippa ut bitarna och pussla ihop de till framsidan på en kudde. Jag hjälpte till med sömnaden efter instruktioner om hur det skulle se ut från S. Baksidan är rosalila och resterna från gardinerna som vi började med att lägga upp till S rum.

Ett par mysbyxor i gul polarfleece från Ohlssons Tyger med rosa muddar från Stoff & Stil. Armbanden sydde S själv på maskinen medan jag sydde byxorna på Coverlocken. Riktigt varma tjocka mysbyxor som säkert åker på när det bär iväg till stugan på fjällkanten.
Så här produktiv i syrummet var det länge sen jag var. :) En mysig dag med S!

5 kommentarer:

TokTova sa...

Vilken härlig julklapp! Och vad roligt nu verkar ha haft!!!

Anonym sa...

mysig dag. kikade förbi din mysiga blogg i dag. Inspirerande!!

jejja79 sa...

herregud, hinner man med så mycket på 8 timmar? Ni är Verkligen produktiva du och din brorsdotter, å kul grej att ge bort i julklapp =)

Space Age Hanna sa...

Hej! Jag har börjat följa din blogg, tycker du gör många fina grejor. :)

maja sa...

vilken rolig julklapp. Det sa nog jag ta efter och göra en sydag med mitt barnbarn, kanske man inte behöver vänta till jul heller.