29 januari 2011

Hundarna har fått sitt

Labradoren ärvde en fin dragsele av de gyllene retrivrarna och vi har använt den en säsong. Tyvärr har jag inte lyckats få den att sitta perfekt, trots diverse sprättande, provande och omsyningar (ett nytt ord?). Därför ville jag sy en ny till henne. I jakten på en modell som fungerade lånade jag en sele och testade den på årets första fjälltur :). Modellen passade bra och behövde endast några kortningar av remmarna för att passa den lilla räkan (labben).
Det gällde att hålla tungan rätt i mun och inte tänka på annat för att få remmarna att sitta på rätt ställe...
Remmarna är fodrade med vindpoplin som jag lagt ett lager med den vita plasten som man lägger under klickgolven. Plasten gjorde tyvärr att tråden av någon anledning trasslades lite, men med tålamod så gick det riktigt bra. :)
Första selen blev en kopia av det lånade exemplaret, ägaren till den ville som tur ha den och ytterligare en.  Lite minskningar av orginalet så passade den labben perfekt. Bilden nedan så är det den stora varianten på.
Selen måste testas och en villig kandidat till det var så klart lille A. :) Tur att den femåringen har så bra balans och stort mod, för det gick fort med tanke på att han väger bara några kilo mer än labben...
Den sele som passar labben bäst har jag och A testat, men den här gången enbart efter sparken. Så fint sparkföre ute där de inte grusat! :)
Beställningen på måttsydda reflextäcken till två hundar blev efter mycket skickande fram och tillbaka till slut färdiga också.

1 kommentar:

sunpan sa...

Det är verkligen trixigt att få till selar så de sitter!! Jag syr till mina hundar i lite olika varianter, vilken ide med "golvplasten". Det ska jag testa, just ett bra material till det har jag letat. Tack för tipset!