21 januari 2011

Återbruk utanför boxen?!

Fylld av inspiration efter gårdagens besök på Gamla lanthandeln i Krokom och visning av Bärbel Looses kreativa talang blev det en mycket sen kväll i syrummet. Från hyllan av stickade plagg valde jag en tjock flätstickad bomulls tröja som min bror skänkt mig från en av sina garderobsutrensningar.
Återbruket växte fram under tiden, först klippte jag bort polokragen, den var missfärgad och inget jag ville ha kvar, sen klippte jag bort flätan mitt fram (den var så trög att klippa i så jag valde att klippa på sidan) och klippte på frihand en v-ringning.
Tröjan behövde göras mindre i ärmar, sidor och ärmhål. På bilden nedan syns det hur jag löste det; klippte isär, klippte bort och sydde ihop ärm och sida på nytt.
Resultatet blev en kofta.
En kofta som jag inte gillade så då klurade jag lite till och bestämde mig att tänka helt utanför min egen box och gå "vilt & galet" (för att vara mig). Klippte isär "koftan" i två delar, vände nederdelen upp och ner så tröjans mudd i nederkanten blev mudd i kjolens överkant (precis som Bärbel inspirerat mig igår).
Kjolen räckte inte ihop riktigt över de kvinliga höfterna ;) så jag sydde i ett rutigt tyg fyndat på Kupan och matchade kanterna med en rödvit frans jag fyndat hos Frösö Handtryck.
Ovandelen av tröjan blev automatsikt en bolero som jag kantade på samma sätt som kjolen.
För att hålla ihop de båda plaggen sydde jag i norksa lusekoftehyskor (heter säkert något annat).
Resultatet blev det här, jag är nöjd med min kreation, även om jag kanske inte kommer använda den någonsin? Men Betty blev lite varmare nu med kläder på iaf...

Jag vill återbruka mera!! :)
Trevlig helg alla!

2 kommentarer:

Therese sa...

Kjolen och boleron blev ju superhärliga! Kul med återbruk! Tänk om man kunde sy... Blir alltid så inspirerad av dig! Ha nu en fin helg <3 Kram

mammalito sa...

Framförallt kjolen blev ju supersnygg!!! Använd och var stolt!