07 september 2010

Sy & byt!

Att plastpåsar kostar pengar, att man kommer hem med ett antal varje vecka och att de inte är snälla mot miljön vet de flesta idag. Googlade och hittade en massa information på nätet (jag tar inte ansvar för sanningshalten i detta), bla att i världen används 1 miljon plastpåsar varje minut och att varje plastpåse används i genomsnitt i 12 minuter men tar 100 år att bryta ned. U-länderna ligger i framkant gällande minskning av plastpåseanvändandet. I Bangladesh är plastkassar totalförbjudna sedan 2002 eftersom de ansågs ligga bakom flera stora översvämningar. Slängda kassar proppade igen avloppen. I Sydafrika straffas den som tillhandahåller tunna plastkassar med tio års fängelse – eller 88 000 kronor i böter. I den indiska delstaten Himachal Pradesh är det förbjudet att spara gamla plastpåsar, 15 000 kronor i böter eller sju års fängelse är maxstraffet.
Jag har i många år använt mig av mina favoriter - Krajashoppingkassen och är supernöjd!
Nu tänkte jag utmana alla ni som läser min blogg, förra veckan var ni över 160 personer, att vara med på ett tygkassebyte! Alla som har en tygbit hemma och tillgång till en symaskin kan delta.

Så här går det till:
1.Anmäl dig till mig genom att skicka ett mejl till krajamaria (att) live.se eller lämna en kommentar här. Ange namn och mejladress.
2. Anmäl dig senast den 26 september
3. Efter anmälningstiden får du två personer tilldelad dig (ingen hemlis) och du har sen till den 17 oktober på dig att sy och skicka dina kassar till dessa personer.
4. Senast dagarna efter den 17 oktober ska du även ha fått två tygkassar hem till dig! På så sätt sprider vi detta miljötänk, inspiration och man får överraskningskassar att använda när man handlar. :)
Självklart syr vi bara i gamla tyger, dvs inga nyproducerade tyger till detta. Kassen ovan har jag exv sytt av ett gammalt påslakan.

Nu hoppas jag att alla hänger på! Det är inte skönsömnad som är det viktiga, utan att det blir två kassar som fungerar. Som mall att sy efter rekomenderar jag att klippa sönder en matkasse, lite trixigt kan det vara att få ihop sömmen nedtill där det ska vara invikt så att kassen expanderar, men det löser alla! :) Här finns en jätte bra beskrivning för den som vill.

Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig och att många nu hänger på! Förväntar mig faktiskt att de i min närhet antar utmaningen; mamma, syster, Elo, Jessica, Fia, Linda, Kerstin... och många många flera!

23 kommentarer:

Alla kan sy sa...

Bra spark i rätt riktning! Klart jag är med, jag har bara missat det inlägget. Skickar ett mail till dig också! Lägger upp på bloggen när jag är där och grejar nästa gång (förmodligen imorgon, eller senare i veckan). Hoppas många tar tillfället i akt!

Fia sa...

Hm.. nu känner jag trycket att anta utmaningen... ;) Jag har ju semester en vecka till, så visst är jag med! Ska nog hitta nåt gammalt tyg i kartongerna jag försöker bringa ordning i! I´m in!

LindaDesigns pysselhörna sa...

Det lät som en rolig utmaning! Jag har haft shoppingkassar i tankarna dom senaste veckorna, att jag borde sy nya och lägga i våra bilar. Så det här passar mig perfekt!

Min mailadress är : lindadesign@hotmail.com

Therese sa...

Men vilket bra intiativ!!! Jag är dock USEL på att sy, så jag avstår att hänga på, men ska i min ensamhet med symaskinen ändå testa att göra en egen av lite tyg jag har liggandes - TACK för SPARKEN I BAKEN!!!!

Katarina sa...

Jag är med! Har tänkt "NÄE nu gör jag det igen!!" varje gång jag glömt att ta med påse hemifrån och tagit en ny plastkasse senaste tiden. Tänkt att jag måste sy istället men inte kommmit riktigt dit än. Det här är en perfekt kick i rätt riktning. Mejlar dig!

Titias pyssliga hörna sa...

Ok är väl bara att hänga på då:)

Bente sa...

Tror at dette må jeg bare være med på! Kjempeflott tiltak! Tror nok jeg har stoffer nok liggende.

Elo sa...

Försökte komma på någon bra anledning till att smita undan, men hittade ingen så jag sätter mig vid symaskinen =)

Lene sa...

OJ hittade precis din blogg å blev super motiverad!
vi stod senast igår och svor över alla j--la kassar från mataffären som man inte har någon användning för sen..
JAG vill gärna var med på detta bytet !!

Shimzy81@hotmail.com

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria sa...

Så bra! Jag handlar nästan alltid i tygkassar. Känner inte att jag hinner med bytet just nu, men jag tipsar gärna om det från den här bloggen, som handlar om just tygkassar.
http://kasse.hemslojden.info/#home
Är det okej att jag tipsar om det där?

Sandra sa...

Blev precis "hitskickad" av en kompis :) Toppen ide!!
Jag är gärna med!

s.dysholm@hotmail.com

Älvdala sa...

Jamen självklart är jag med! :D

StitchOrDie sa...

Jepp, jag vill gärna vara med. Tycker att det är ett mycket bra initiativ!

Lotten sa...

Jag vill hemskt gärna vara med! Jag har precis sytt min första tygkasse i plastpåsemodell och syr gärna ett par till ;-)

Anna sa...

Vilken rolig idé klart jag hakar på!!

Kicki sa...

Ok, nu har jag funderat på detta i en vecka och jepp, jag hänger på :)Det här blir en stooor utmaning...puh! Har som tur är en ivrig Sara som hejar o stöttar...haha!!

Sanna sa...

Känner mig lite feg och osäker på om mina kassar skulle duga något till så jag får avstå detta byte.. =)

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kraaaaam
Sanna

Therése B sa...

Som alltid lite ute i sista minuten men det här låter som en utmaning värd att satsa på så jag hakar på!

min mailadress är just_Tezz@hotmail.com

Sanna sa...

Oki försöker mig väl på att sy ett par kassar då.. =)

Min mail:
suzanaalexsson@hotmail.com

Kraaaaam
Sanna

Sanna sa...

Oki försöker mig väl på att sy ett par kassar då.. =)

Min mail:
suzanaalexsson@hotmail.com

Kraaaaam
Sanna

Bente sa...

Hei. Mailadressen min: dromme@johansens.net

Da skulle jeg vel få være med.

Maria sa...

Hej! Vi är med i samma grupp på julpyntsswapen. Vilken fin blogg du har! Jag älskar ReDoing så din blogg kommer jag att följa hädanefter :)

/Maria i Umeå