05 augusti 2010

Wild and crazy!

Såg just att "Barfota-Ernst" sa att om man syr utan att nåla är man lite wild and crazy. Se där, jag är ofta galet w&c då! :) Syr sällan med nålar, men iof oftast med små klädnypor då jag tycker det är smidigare på alla sätt och vis. Är jag då en lightversion av w&c?
Men en sak som är helt sytt enligt Ernst tankebanor är den här prototypen av markeringshalsband (ovan) som jag vet vissa använder på sina jakthundar och som Krajas husse tipsat mig om att sy. Ska minska bredden något så labradoren slipper se ut som det folkslaget från Burma (?) som trär tunga ringar på sina halsar som gör att de ser ut som giraffer...
Markeringstäcket är också en lite förnyad modell som jag gillar och som kommer vara kvar i produktion; nu finns markeringstäckena i två storlekar - stor och liten, ska bara korta halsstorleken något så blir de perfekta! :)
Idag var jag på tippen med ett lass byggskräp, har tappat räkningen på alla vändor dit i sommar, men är säker på att det är över tjugo iaf. Börjar bli riktigt tjenis med de som jobbar där och idag fick jag med mig en plåtlåda, ett sofflock som jag hoppas ska passa till min kökssoffa som saknar sådan och den här fina Husqvarna symaskinen! Har länge velat ha en sådan...och en midsommar för dryga 20 år sedan så sydde jag en midsommaroutfit på en sådan trampsymaskin tillsammans med min mormor i stugan på fjällkanten. Ska bli skoj och se om jag kan få till den och sy på den framöver! :)
Renoveringsprojektet går framåt; utbyggnaden målad, taket nästan klart idag och det firades med smörgåstårta till lunch för de duktiga snickarna! Bild på det målade huset kommer senare, glömde visst att fota... ;)

4 kommentarer:

Elo sa...

Det är grymt bra att du e bästis med de på tippen, vilka fynd du kan göra :) Midsommar 2011 förväntar jag mig en outfit sydd på nygamla maskinen. Antar du utmaningen. Jag kan i gengäld lova att köpa en ny outfit ;)

Krajamaria sa...

Hi hi! Klart jag antar utmaningen, om jag får symaskinen att fungera. Det är ju få midsommrar som jag inte firar med mössa och vantar på...

Linda sa...

Jag minns faktiskt den sommaren!!! För jag var också på plats,och var det inte då vi hade ridläger?!
Och jag minns även att du hade ett matchande hårband! Syddes klänningen i lakan eller gardiner ? :-)

Vilka härliga fynd du har gjort!!

Krajamaria sa...

Skoj att du minns det med Linda! Det var första sommaren med häst och det var ju mest momma som sydde skulle jag tro... klänning och linne i gammalt lakan, randigt blått och vitt.