17 juni 2010

Blå, gul, grön, svart, brun, vit...?

Ni som läser min blogg för det som jag syr eller pysslar med får jag nu be om ursäkt till och jag hoppas att ni fortsätter att kika in här trots att det inte är så mycket pyssel för stunden. All ledig tid läggs nu på husrenoveringen, men jag hoppas att jag ska orka sy lite snart igen.
Det är dags att köpa ytterdörrar, 2 stycken ska det vara till stora entrén och till groventrén. De ska vara 100 cm breda, inklusive karm. Huset kommer att få ny panel målad i falurödfärg och med vita foder. Men vilken färg ska ytterdörren ha?? Mycket svårt att ta ett beslut här, vill inte ångra mig. Så om någon av er som kikar in här har ett förslag, en länk, en bild, tips på en blogg eller annat för att inspirera mig om hur det kan se ut med olika färger på dörrar så tipsa mig jätte gärna!!
Så lite bilder från renoveringen, efter önskemål från er läsare.

Under de fula vita pappskivorna i taket fanns fina gamla pärlsponttak. I sommar ska det dras spik i mängder för att få behålla dessa innertak.
I lilla kammaren kom ett fint trägolv fram under plastmattan, fina träplankor som jag gärna hade behållit men som pga golvvärme nu ligger på tippen...
Runt några rör hittade jag några sidor från tidningen Sydsvenska dagbladet - Snällposten daterad onsdag den 7 augusti 1918, så då stämmer teorin om att huset är byggt på 1920-talet.
Bakom väggplattorna i köket fanns den fina timmerväggen. Ska den vara synligt framme sen eller inte?

5 kommentarer:

TokTova sa...

Eftersom det är ett gammalt hus så skulle jag nog kolla med länsmuseet eller med en byggnadsvårdsbutik så kan dom säkert hjälpa till med färgsättning som är tidstypisk. Gård och torp är annars en trevlig tidning med massor av bra tips om renovering av gamla hus.

Titias pyssliga hörna sa...

Åh vad fin timmerväggen är, jag skulle absolut låta den synas.

mammalito sa...

Guldockra!!! Supersuperfint!!!

kolla här eller sök på guldockra!
http://1.bp.blogspot.com/_FmMOzSh78MI/SxQm2xUTB4I/AAAAAAAABKw/AnZXMDPyvfw/S220/CIMG4670.JPG

Therese sa...

Vlka rara bekymmer du har, jag skulle låta timmerväggen vara synlig... Kram!

mammalito sa...

http://www.odla.nu/album/data/gronanna/1125_p47948.jpg

Få se om den här fungerar!! Prova att googla guldockra annars... finns massor där att se!