02 maj 2010

Riddaren på andra sidan sundet

I helgen har det blivit ett skojigt pyssel gjort. Jag har för ett tag sen lovat sy en riddarutrustning men dragit mig lite för jag har inte riktigt vetat hur jag skulle lösa det hela... Jag hade tänkt så mycket mer än vad som blev, men jag tror det här räcker iaf... Får väll se hur det tas emot hos riddaren på andra sidan sundet när han får se det.
En riddare måste ju ha både svärd och häst, så jag tog mig friheten att göra en ädel (?) springare också. På bilden saknar den käpp, men det är på gång.

Mönstret är mitt eget, tagit ut huvudet med inspiration från nätet.
Tygerna är diverse tyger som legat till sig, tex är det silvriga tyget en stuvbit från Ohlssons tyger, det guldiga är kvar från när jag sydde en prinsessklänning till S för många år sen och det blå är ett kraftigare bomullstyg. Springaren är sydd i svart fleece, knappar till ögon och manen gjorde jag av remsor till trasmattor i flanell.
Tycker att manen och hela hästen blev ganska bra, men pälsen kräver sin skötsel pga det luddar mycket från manen, så det blir till att rykta med klisterrulle lite nu och då. Visst ser det ut som att öronen är lite åsnelik? Det var länge sen jag var "hästtjej", så jag skyller på det och att jag har glömt bort hur hästar ser ut egentligen. Hur som helst så är det viktigaste att riddaren i på andra sidan sundet blir glad och vill nyttja det jag sytt till sina fantasifulla lekar. Ska försöka få till en livebild senare.

Tack för alla kommentarer om min keps i förra inlägget! Är sugen på att sy om den, har kommit på lite nya idéer om hur man lättare syr den så den blir bra och användbar...
Jag har fått en award men ska klura lite på vart jag vill skicka den vidare innan jag lägger ut den här. Återkommer!

Inga kommentarer: