29 april 2010

Varför sy en keps?

Den frågan fick jag idag, och svaret var "för att se om jag kan". Och jag kunde... :)
Den här kepsen får bli mitt plagg till utmaningen 2010 för april månad.
Jag valde en sotarkeps, slaktade den i alla delar, ritade av delarna och klippte ut i nytt tyg. Tyget jag valde är veckans tygfynd för några tior på en loppis i närheten. Gillar tyget, speciellt för de gröna färgerna i det. 
Till skärm skar jag ut en bit med min "multi cutter" ur en plastskärbräda från IKEA.
Kepsen blev inte så snygg på insidan, men utsidan är jag nöjd med iaf. Plastskärbrädan fungerar bra som skärm, fungerar nog att stuka till rätt form, men det var svårt att sy så nära plasten man bara kunde utan att sätta nålen i plasten. Lättare gick det när jag kom på att jag kunde använda pressarfoten för dragkedjor och sen flyttade jag nålen så långt ut åt ena sidan jag bara kunde.
Som ett första försök är jag nöjd iaf. Men jag undrar hur det är möjligt att min arbetsgivare kan köpa in kepsar med företagets logga på broderad för bara några tjugor... made in China stod det i orginalet, men jag skulle nog vilja ha mycket mer för att sy en keps. Materialet är inte dyrt alls, men det är massor av sömmar som måste sys för att hålla i hop och för att ge kepsen styrsel. Syr jag en till sen så ska jag ändra lite på storleken och göra den något mindre så den passar mitt huvud bättre.
En skojig sak att sy trots allt pyssel och trix, men jag fick iaf använda huvudet för att få ihop alla delarna. :)

5 kommentarer:

Beata sa...

Fin keps!

Mammalito sa...

Tycker den blev jättesnygg!!!

Millan sa...

Den blev jättefin!

sunpan sa...

Du har en utmärkelse att hämta hos mig :)

mysigtdesign sa...

Vilken jättesnygg keps. Har undrat när jag sett andra kepsar här på sybloggarna vad de egentligen sätter som skärm, men din lösning är ju genialisk. Verkar dock svårt att sy runt själva skärbrädan. Tycker också att tyget är underbart somrigt...
Vi har en utlottning hos oss som kanske skulle kunna vara något...