13 april 2010

PIF och mönster

Tillbaka i civilisationen igen efter många härliga dagar på fjället. Med posten hade jag fått ett PIF-paket från Lillofant! :) En fin plånbok och en rött fint änglasmycke (ligger på plånboken på bilden). Tack snälla Helena!
Jag har gjort ett försök tidigare att föra denna PIF vidare men då nappade ingen. Men skam den som ger sig, så nu gör jag ett nytt försök och erbjuder lite Krajasaker.
PIF!
"De tre första som lämnar en kommentar på detta inlägg kommer att få en handgjord gåva av mig. Jag vet inte vad presenten kommer att bli och jag kommer kanske inte att skicka den i morgon eller nästa vecka, men jag lovar att sända den inom 365 dagar. Det enda du behöver göra i gengäld är att "Pay It Forward", genom att lova samma sak på din blogg!"
Är du sugen på att göra någon medbloggare glad inom ett år så lämna en kommentar här. Jag kommer skicka en Krajaprodukt till de tre första som kommenterar detta inlägg inom ett år. Välkommen att vara med!
Till stugan på fjällkanten följde en massa garn med i hopp om att jag skulle komma igång med virkningen igen. Av allt detta garn blev det endast en grytlapp... Trodde det skulle bli flera, men det vackra vädret gjorde att andra saker prioriterades.
Mönstret till den här grytlappen gillar jag, man virkar med enkelt garn men får ändå en tjock och kraftig grytlapp. Så här enkelt är det:
Virka grytlapp
Ca 100 gram bomullsgarn till varje grytlapp
Virknål 4 (jag använde 3,5 och det gick också bra)

Varv 1: 41 lm. Börja i den andra lm och virka ett varv fm.

Varv 2: 1 lm, virka fm med nedtag i den bakre maskbågen varvet ut.

Varv 3: 1 lm, virka fm med nedtag i den bakre maskbågen och den ovirkade maskbågen från varvet innan. Fortsätt varvet ut.

Varv 4-: Upprepa varv tre tills grytlappen är kvadratisk, på näst sista varvet virkar du i hörnet en ögla med 15 lm, fäst med en smygmaska.

Sista varvet: Virka 15 fm runt lm-bågen och fortsätt tillbaka över sista varvet. Virka då fm i båda maskbågarna plus den ovirkade maskbågen från varvet innan.

Kant: Virka en kant i avvikande färg med stora fm runt om grytlappen.

Lycka till!

1 kommentar:

Linda sa...

Hej! Tack för senast! Kul idé med PIF, men jag har ju ingen egen kreativ blogg som jag kan skicka vidare nått på, annars hade jag gjort det!