25 mars 2010

Plagg nummer fem...

...i min syutmaning blev en orange kjol i manchester. Precis samma modell som den här, och precis lika illa gick det nu att sy i det dolda blixtlåset. Jag tycker det är ursvårt att både att få dit det funktionellt men sen även snyggt. Kanske lättare om man inte ävlas med att sy dit fodret på samma gång?
+ Härlig manchester
-Blev inte nöjd med linningen, se på bilden hur vågig och stor den blev!
+Gillar modellen av kjol
-Dold dragkedja
-Lär inte bli mycket använd?
-Synd på ett så fint tyg
-Klarar inte min utmaning 2010

Jag är missnöjd med den här kjolen. Borde ha tänkt på att när jag sydde nummer två ha strykt dit vliselin så hade nog det vågiga undvikits lite.
Men trots allt är det femte plagget som jag sytt i år och hittills så har jag använt de tidigare plaggen lite olika:
Jeanskjol - ett antal gånger på jobbet, är så där nöjd med den, måste ha tröja som täcker linningen.
Tunika - aldrig använt den ännu...kasnke kan bli till sommaren?
Pyjamasbyxor - använt massor och tycker mycket om de!
Jeans - gillar de mer och mer och har använt de både hemma och på jobbet så de får godkänt!
Nu är jag mer sugen på att sy i ullfrotté, att sy toppar, klänningar...

5 kommentarer:

jejja79 sa...

tycker oxå om modellen, och håller med om att sy dragkedja med foder är ingen hit..... Fick ett tips om att man skulle sy dit fodret för hand runt om dragkedjan, efter att man sytt dit den. Funkar utmärkt. Lycka till =)

Singh sa...

Jättefin. Linningen blir bättre med mellanlägg. Fodret syr du fast efter blixtliset, går att göra på maskin oxå!

Medea sa...

Den ser jättefin ut även om linningen är lite bubblig. Mät ditt midjemått nästa gång du syr en kjol och klipp linningen efter det istället för efter mönstret. Lägg till för sömsmån och knäppflärp så får du ju en passande linning för just dig. Glöm inte ha den dubbel med mellanlägg emellan. Då kommer du säkert bli nöjd. Fodret syr jag alltid fast för hand mot dragkedjan.

KroKKoFin sa...

Både pyamasbyxorna och tunikan är grymt snygga tycker jag. Jag har än så länge bara sytt mammakjolen till mig själv men imorgon ska jag inhandla tyg till både kjol och tunika till mig själv. Ska bli skoj faktiskt. Och den oranga kjolen blev också fin....men vet också att om man själv inte är nöjd spelar det ingen roll vad andra säger. Lycka till i fortsättningen.

ett tu tre sa...

Underbar färg, och en snygg modell egentligen. Håller med de övriga talarna i inläggen här ovan - sy fodret kring dragkedjan i efterhand, och precis som singh säger så kan det göras på maskinen. Jag trodde faktikst inte att det gick att få in både yttertyg, fodertyg och blixtlås tillsammans med pressarfoten för osynligt blixtlås?!
Hoppas du använder den lite grann i alla fall. Gillar du inte hur linningen ser ut kan du kanske sy bälteshällor och ha ett skärp till.