02 februari 2010

Vad gör jag för fel?

Jag har en bild i huvudet hur jag skulle vilja ha ett par slappa-byxor. För att se om idén fungerar valde jag att sy de här pyjamasbyxorna.

Material: Flanelltyg från Kupan, mudd från Stoff & Stil.

Mönster: Eget. Jag utgick från samma mönster som jag använde till de här gula byxorna. Sänkte midjan från orginalet och klippte isär mönstret för att få en delning bak. Syns hyffsat på bilden. Ritade med spritpenna på de gula byxorna så att jag skulle få linjerna där jag verkligen ville ha de. kanske inte så proffsigt, men det fungerade! :)

Byxorna går vanligtvis så lätt att sy. Men nu tänkte jag lära mig en ny söm på Coverlocken; täcksöm. Såg framör mig hur snyggt det skulle bli med stickningar på rumpan och i sidan. Men efter en timmes strul med maskninen för att få den att sy den här sömmen så gav jag upp det hela. Men när jag skulle trä tillbaka till overlocksömmen så blev det inte riktigt bra. Jag måste ha testat alla kombinationer av trådspänningar, men ändå blev sömmen så ful. Den vita tråden syns när jag vänder ut rätan på tyget. Så därför var jag tvungen att ta fram den andra maskinen och sy en extra söm på den. Den maskinen var heller inte min vän idag...
+ Flanell är så mjukt och mysigt!
- Tålamodet prövas när maskinerna strular så här mycket!
+ Linjen bak hamnade precis där jag tänkt mig den.
- Retar mig mycket på de fula sömmarna.
+ Ändringar från de förra byxorna gjorde de här bättre.
- Hade varit snyggare om jag vridit tyget innan jag klippte ut det på överdelen bak, så det blir ännu tydligare.
+ Det här plagget är jag mest nöjd med av alla sydda plagg i år och jag kommer använda de mycket!
Nu håller jag tummarna för att jag får ordning på maskinerna och kan sy mera kläder! Det är så roligt att sy till mig själv. Vill ju sy slappar-byxorna nu på en gång, men kanske kommer amskinerna att fungera om de får vila lite...? :)

2 kommentarer:

KroKKoFin sa...

Jag har anslutit mig till din syutmaning, men vill bara tala om att anledningen till att jag inte gjort något inlägg om det är för att blogg-programmet hela tiden säger till mig att det är något fel med mina länkar till er andra i utmaningen. Därför har jag bara lagt in er i min "syutmaningsdel" i min vänsterspalt. Hör gärna av dig om du hittar någon mer som vill vara med. Hade varit skoj att ha alla samlade.

KroKKoFin sa...

Och den där Fia som anslutit sig har jag ingen blogg-adress till. Men det kanske du har? Skulle vilja lägga in henne där också.