10 februari 2010

Plagg nummer fyra!

Nummer fyra blev ett par jeans. Tanken var att sy ett par baggy-jeans, men mönstret var inte perfekt från början utan har skapats under gång så att säga. Detta gjorde att det försvann ett antal cm i vidd, vilket gjorde de ganska tighta. Men de är grymt sköna iaf..
Mönster: Eget byxmönster, klippt på frihand efter huvudet och består av fyra delar per ben. Mönster till fickan gjorde jag efter ett par Lee-jeans som jag gillar.

Material: Stretchjeanstyg från Ohlssons tyger och en massa tråd...

+ Så sköna!
- Sömmarna vid skarvarna sitter inte rakt mot varandra utan något snett.
+ Lärde mig två nya sömmar på den ena symaskinen
- Hade blivit bättre om de varit något vidare.
+Lärt mig att det är bra med sömsmån
- Fickorna sitter på rätt höjd, men hade varit snyggare om de inte täckte sömmen på rumpan

På det stora hela är jag nöjd trots allt. Är sugen på att sy ett par till och då vidare.
Fick lite hjälp på Sy & Damm så nu fungerar coverlocken fint igen! :) Var tydligen så att jag inte fått ner övertrådarna riktigt mellan plattorna som reglerar trådspänningen. Det stod inget av det i insturktionsboken, men nu löstets det ju iaf. Så lyxigt att kunna gå in på butiken med en liten tygbit med dålig söm på och sen får man snabbt en förklaring och vad man ska göra för att åtgärda. Så nu kan jag nog laga det sista på både skoterkapellet och tältkåtan, sen blir det en hoodie till mig tror jag! Så roligt att sy till mig själv! :)

10 kommentarer:

KroKKoFin sa...

Gud så duktig du är. Jag brukar ha jätteproblem med att hitta byxor som sitter skönt så jag borde kanske testa att sy byxor själv. Har gjort det några gånger förr men då har det mest handlat om mysbyxor och sånt. Ett par lika snygga som dina hade inte suttit fel :-)

KroKKoFin sa...

Ytterligere en har anslutit sig till syutmaningen som jag hittade här hos dig. LilleBus (ninasyr.blogspot.com).

Titias pyssliga hörna sa...

Men du är ju helt otrolig!Superfina!

Linda sa...

Jag är så imponerad av allt du syr! Du är ju så duktig! Och du verkar ju dessutom ha sinne för mönsterkonstruktion!
Ser fram emot att få se nästa plagg!

jejja79 sa...

De ser ju görhärliga ut. Och kul att du lär dig så mycket nytt för var gång =)

Singh sa...

Som en smäck! Härligt jobbat...

Fia sa...

Vad duktig du är! De ser jätetsköna ut! Själv har jag nästan sytt en väska, men nålen gick av och jag kommer inte riktigt ihåg hur man byter nål, så det får ligga till sig ett tag. Modellen är jag i alla fall nöjd med, jag mailar det mycket enkla mönstret när jag har fått ner det på papper :)

Fia igen sa...

Men så jag stavar.. jättesköna menar jag naturligtvis!

Elo sa...

Men vad är det som händer? Du är ju grymmare än grym på att sy (jag börjar tro att du eg gick syfröken linjen istället för skogis...) Kom på att jag sydde ett par byxor på skolan i mellanstadiet... Hade varit skoj att se dem igag :-) Har du alla nya kläder på dig på fredag?? Fika??

Medea sa...

Väldigt snygga byxor!!