15 februari 2010

OS-aktivitet

Bilden lånad från Aftonbladet.se, foto: Andreas Bardell
Någon som har missat att det är OS? Jag är inte så road av att se andra prestera i olika sporter, ska jag se något så får det iaf vara på skidor. Däremot hittade jag ett virkmönster i en helgbilaga till en av våra lokaltidningar, Östersundsposten. Där fanns en virkbeskrivning till OS-mössan 2010 som går i retrostil. Och även om jag inte kommer hinna virka den här innan OS är över för den här gången tänkte jag dela med mig av beskrivningen här, kanske finns det någon annan som är flink att virka och sugen på att göra sin egen mössa? Jag är lite osäker, men jag tror att de som ligger bakom mössan i orginal är Trassel garn & broderi. Är det inte så så ber jag om ursäkt, rätta mig gärna. 
OS-mössa 2010
Material: Virknål 8, Garn Eskimå; gul 24, blå 12, vit 01, svart 02.

Varv 1: Lägg upp 4 lm - ta ihop till en ring, virka 8 fm runt ringen.
Varv 2: 2 fasta maskor i varje fast maska = 16 maskor.
V3: 1 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm...=24 maskor
V4: 2 fm, 2 fm i nästa fm,2 fm...= 32 maskor
V5: 3 fm, 2 fm i nästa fm, 3 fm...= 40 maskor
V6: 4 fm, 2 fm i nästa fm, 4 fm...= 48 maskor
V7: 5 fm, 2 fm i nästa fm, 5 fm...= 56 maskor
V8: Virka 56 fm
V9: 6 fm, 2 fm i nästa fm, 6 fm...= 64 maskor
V10: Virka 64 fm på detta sätt och följ randningen nedan. Vid detta varv är du vid nr 10 på bilden.
Randning:
5 varv gul
3 varv vit
1 varv svart
4 varv blå
4 varv gul
1 varv svart
1 varv vit
5 varv blå
Lycka till!
Efter jag skrivit det här inlägget tog Kalla guld, och ja jag kikade. Skidor är ju som sagt lite skoj att se iaf. Grattis till Kalla! Jag hade missat helt att den mössa jag lagt ut beskrivningen till här var den mössa som de svenska atleterna hade i sin OS-ekipering. Den var ju jätte fin mössan live! :) Eftersom jag är välldigt glad i mössor så kanske jag måste virka mig en sådan OS-mössa trots allt... :)

2 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Tack för tipset! Nu är det länkat till dig :)

Maria sa...

Synd bara att man inte kan få tag på garnet!

Hoppas att allt är bra med dig?!

Kramar