11 november 2009

Ännu en jaktpryl sydd

I augusti fick jag frågan om jag kunde sy ett vapenfodral som passar en delad hagelbössa med syfte att smidigt kunna stoppas ner i ryggsäcken för längre gå-transporter till man kommit in på rätt jaktområde. I veckan har jag sytt den. Lite klurigt var det då jag behövde låna min brors bössa för att förhoppningsvis få till rätt mått, min egen ladygun är ju kortare. Måttade och sydde och efter jag klippt ut delarna klurade jag ut hur jag skulle sy ihop vindpoplinen med microfleecen med tanke på att det hela skulle vändsys men utan att råka sy igen något av de två fickorna. Kan säga att jag klurade lite med löste det. För den som vill veta hur jag gjorde är det bara att höra av sig så ska jag försöka förklara... :) Fodralet fungerar som så att bössan delas i två delar och stoppas ner i varsin ficka, en "flärp" viks in runt vapendelen och sen viker man hela fodralet dubbelt och fäster ihop det med gummiband och en knapp.
Än så länge så följer jag novemberutmaningen fullt ut; dvs jag syr bara av material som jag har hemma! :)
En sak som jag funderat länge på är hur man smidigt syr ihop ett stretchigt material med ett stumt material utan att det stretchiga materialet töjer sig. Kan man göra det på något annat sätt än att köpa en ny symaskin som matar både uppe och nere? Vet att Pfaff har sådana.. Alla tips mottages tacksamt!

3 kommentarer:

HomeRiver sa...

Vad kul att du syr så "riktiga" saker. Hittade hit via novemberutmaningen.

Anonym sa...

Hej!
Hittade hit av en slump. Det där med att sy med symaskin som matar både uppe och nere. När jag köpte min maskin, en Husqvarna, tjatade jag till mig en pressarfot som matar ovanifrån. Jag tror den kallas för övermatare. Den är kanonbra. Då, för 11 år sen, kostade den ca 500 kr. Dyrt, men billiagare än att köpa en ny maskin=)
Nu ska jag fortsätta spana runt i din blogg.
/Ammii

Therese sa...

Jämarns vilken bra ide´!
Du ahr verkligen varit kreativ i novemberutmaningen, själv har jag försiktigt bekantat mig med symaskinen, men mest pysslat ihop annat av saker jag haft hemma och halvpåbörjade projekt... Kram igen!