26 september 2009

Virkat en matta

För ganska så länge sen var det rea på en second hand utanför stan där jag köpte bland annat lite nystan trasmattematerial. Har varit sugen ett tag på att virka en rund matta. Jag vägrar att riva sönder tyger för att virka av de, men däremot att köpa redan nystade mattrasor känns ok. :) Inspirationen till mattan kom framförallt från den här boken, och under resans gång har jag även sett en virkad trasmatta i en syblogg, se här. Idag avslutades mattan äntligen, den blev ganska bubblig och inte så stor, men en viss labbe ville ändå gärna ha rullat i hop sig som en fjällräv och sussat en stund på den. Men det blev det inget av! Mattan ska jag spara en stund till ett litet, eller snarare stort projekt jag hoppas ska gå i lås snart.... Ett projekt som inte är helt officiellt ännu. Jag tycker mycket om färgerna och de inspirerar mig! :) Färgerna är från flaggan på ett favoritland jag har; Norge!
Om någon är sugen på att virka sig en matta så tänkte jag tipsa om lite saker:
1. Smala remsor (1 cm) är lättare att virka och ger en tunnare matta.
2. Breda resmor (2 cm) kräver lite mer styrka men ger en kraftigare och tjockare matta (som min ovan).
3. Virka 5 luftmaskor och slut de till en ring.
4. Ja sen är det bara att virka på och öka efter som. :) Blir det bubbligt har du ökat för mycket, blir det en kant som står upp så har du ökat för lite.
5. Till en matta går det ca en kasse trasmattor...
Bra beskrivning va! :) Ska göra mitt bästa att bespara er från fler fantastiska virkbeskrivningar. :) Inte min grej riktigt.... Men jag rekommenderar att virka en matta, det ger resultat snabbt och den är tjock och mjuk att gå på, perfekt för ett badrum med kallt golv.

1 kommentar:

Titias pyssliga hörna sa...

Du har nåt att hämta i min blogg.