16 september 2009

Glesbygdskavaj och overlock!

Lycklig! I går tog jag tag i det! nu är jag ägare till en Pfaff Overlock! Klev in på Sy & Damm och där stod maskinen jag ville ha. Och tack vare butikens extrema service-känsla så står den nu hemma på mitt sybord! :) (bilden ovan är på ett gäng näsduksfodral jag nyligt sytt, flera av de kommer strax ut i butik kraja).
Första plagget jag sydde på overlocken blev en Do-redo. Sydde in en "Glesbygdskavaj" i stor storlek till en lagom storlek. Beskriver nedan hur jag gjorde. Även om jag så klart måste öva en massa på att sy på den här coola maskinen så är jag grymt imponerad av hur smidig den är och hur fina sömmarna blir! :) Jätte skoj att sy på den här! Gissa om jag är sugen på att sy en massa kläder nu framöver! Och mössor! :)
Så här sydde jag om glesbygdskavajen så den passar mig.
Jag la ut den platt på bordet och ovanpå la jag en fleece jacka i min egen storlek. I normalfallet hade jag bara nålat sidorna och sytt en söm efter den röda linjen på bilden, fungerar på många plagg. Men eftersom att hela jackan var för stor så valde jag att göra om även ärmhålet. Så då klippte jag helt enkelt bort hela ärmen. För att få sidorna likadana så lägger jag över den del jag klippt bort på ena sidan kant i kant på den andra och klipper efter den. Sydde ihop jackans sidor med overlocken. Imponerande hur tjorviga kanterna ser ut innan och sen det perfekta resultatet efter!

Ärmen förminskade jag genom att klippa bort mudden och sen lägga ärmen i lagom storlek över och klippa efter det. Sy i hop ärmen och sy sen fast den på samma sätt som vanligt. I ärmslutet sydde jag fast nya långa muddar. Ärmarna är jätte långa nu men jag tycker det är skönt så då fick det bli så.
Nederkanten kortade jag en bit och sydde sen en overlocksöm längst ned. Fickorna väljer jag att inte sy dit igen då det bara blir klumpigt.
Enkelt och smidigt! :)

2 kommentarer:

Titias pyssliga hörna sa...

Grattis till din nya kompis(symaskinen).Hoppas ni får många pyssliga stunder tillsammans.

Beata sa...

Blir lite avundsjuk på din nya maskin:) Fina saker du syr, tittade runt lite på bloggen och i shopen.