09 september 2009

Do-redo!


För ett år sen fick jag en gammal fin jaktskjorta av pappa som han slitit ut. Tanken var att sy en ny, mindre skjorta till min lille jaktkompis på nu 4 år. Ikväll blev den klar och på fredag börjar vi jaga! Mamma hjälpte mig klippa ut delarna, mönstret är en barnskjorta ur en bok från 80-talet. Mamma tog ut delarna på bästa sätt. Kragen har gjorts om till en ståkrage, sprättade bara bort den del på kragen som viks nedåt, dvs "snibbarna" och sydde igen i överkant sen.
Framstyckena klipptes ut så att knapparna och knappslån kunde nyttjas utan att behöva sy helt nytt och slå i nya tryckknappar. Eftersom att skjortan är väldigt stor så satte jag muddar i ärmarna med hopp om att det ska gå att vikas upp i år och kanske vara ganska lagom till nästa år... Lite pillrigt men inte alls så avancerat som jag trodde. :) Får nog anlita mamma mer för mönsterklippning...men nu måste det vara stop på att sy kläder innan jag masat mig ner på stan och köpt mig en overlock-maskin. Hade ju varit skoj att sy kläder utan att behöva sick-sacka alla kanter...och säkert hade den här mössan blivit snyggare om jag haft en sådan maskin! :) För det är väl aldrig handhavandefel??

Kastar in en färgglad bild på mina senaste börsar också, börsar som aldrig han in i butik kraja innan de blev sålda. Ett fåtal av de här finns i Hantverksbutiken i Lit tillsammans med många flera börsar sydda i Frösö handtrycks tyger. Har du vägarna förbi så gör gärna ett besök i den fina presentbutiken! :)

3 kommentarer:

Eva-Lenas Tapetserarverksta sa...

Fiiin mössa, det är din möss-säsong nu :-)

Anonym sa...

Så fin skjortan blev!! Anton berättade stolt i morse att "marja har sytt en jaktareskjorta till mig". Som vanligt är jag vansinnigt imponerad! //kicki

Alla bäckar små sa...

Kul att du vill tävla hos mig, men glöm inte att länka!!