08 augusti 2009

En syavdelning växer fram!


På tisdag börjar verkligheten igen, semestern är över och det är dags att gå till jobbet igen. För att få lite bättre matrutiner bla så har jag möblerat om hemma och flyttat syrummet från köket till halva vardagsrummet, som av någon anledning har varit onödigt stort. Det mesta är flyttat men jag har fortfarande en massa saker kvar att sortera. Jag tror det här kommer bli riktigt bra när det är klart! Och sy det ska jag göra framöver, trots att jag ska jobba också. Lyckades igår göra stora inköp av vindpoplin i lite olika färger. Jag nära på skrek rakt ut när jag såg alla metrar med signalfärgad vindpoplin! Har inte haft den turen sen jag bodde i Umeå, för 5 år sen. Någon som behöver signaltäcken tex till stående fågelhundar? Min kompis som var med mig i butiken och hjälpte till att bära sa att det lös av lycka om mig när jag hittade tyghögen. Tror jag det! :) Så resultatet av detta är att jag nu kan ta emot beställningar på packpåsar igen och eftersom att jag har fått tag i microfleece, äntligen, så går det även bra att beställa täcken och vindsäckar till hundar. Leveranstiden kan dra ut lite på tiden pga en massa tjänsteresor under den här månaden. Men jag syr de så gärna bara jag hinner med! :) I helgen har jag fått en specialbeställning från en jämthundsägare om att sy färgmärkningar till hans hund för att sätta på pejlhalsbandet. Detta för att varje storlag har en färg på sina hundar för att alla ska veta vilken hund som hör till vilket lag, är det kanske så att det är mer en regel än ett undantag att hundarna besöker andra jaktmarker än de egna...? Hur som helst så gillar jag utmaningen skarpt och ska sy den snart, blir den bra kan det bli tre färger till och ett antal i varje färg! Tycker så mycket om när jag får sy i vindpoplinen! :)

I veckan hade jag äran att ha en liten pysslare på besök. S var här och pysslade hela dagen och jag blev så glad när hon än en gång ville sy något på maskinen. Den här gången ritade hon eget mönster, valde tyger och klippte ut och nålade själv för att sy en liten vetevärmare att lägga i brödfatet så att söndagssconsen inte kallnar så fort. Vi hjälptes åt att sy ihop den; S gasade med fotpedalen och jag försökte hinna med och styra tygerna. Resultatet blev jätte bra! :)
Samma dag han jag även sy klart ett UFO som legat ett tag, det blev ett par pyjamasbyxor i retrotyg. De gula byxorna på bilden överst. Mönstret är en mix av ett gammalt jag hade sen grundskolan och ett par träningsbyxor jag trivs mycket i. Resultatet blev förvånande bra tycker jag! Vill sy fler! Men då ska jag göra mönstret lite mindre framtill och lite lägre/kortare i överdelen samt tightare muddar. (Sy kläder har jag mycket liten koll på...) Tyget är ett retrolakan och var helt underbart skönt att springa runt i idag när det var så hett ute. Frågan är bara hur långt från hemmet man kan gå i dessa byxor innan det ser helt galet ut!?! Borde man eg kliva ut genom ytterdörren?
Lite visitkortsfodral har det också blivit i veckan, alla fyra sydda i Frösö handtrycks tyger. Det rosa och det gröna har redan ägare, fast ägarna vet inte om det ännu, ska bli små överraskningar tänkte jag. :)

2 kommentarer:

bettan sa...

Snygga brallor! /Bettan

Eva-Lenas Tapetserarverksta sa...

Men hallå, är det inte ett fynd från vår resa som jag ser har tagit form ;-) Hade ju velat se örngotts blusen oxå...