10 juli 2009

Sniff, Snuff och...

....ja vad hette den där boken som fanns i stugan på fjällkanten när vi var små? En bok som fastnat i mitt huvud när jag försökt virka min lilla råtta. Någon som vet? Den handlar om en stackars musmamma som måste fixa med kläder till alla sina små musbarn innan vintern kommer. Musmamman sliter och hon går till fårägaren och hämtar ullen, går vidare för att få den spunnen, vävd, sydd osv...
Ja hur som helst så är min lilla trädgårdsmus färdig virkad nu! :) Jag klarade det! Har lyckats läsa beskrivningen själv och det har inte gått så fel så många gånger... Sen att den inte är så snygg, ja det är ju min ovana så klart! :) Summerar jag projektet så tycker jag nog att det var lite i pillrigaste laget för min del, hur jag fick knän på benen och olika stora öron, ja det vet inte jag... Och nosen ser ju inte klok ut! Kikar man på bilden nedan så syns det även hur ojämnt och glest det blivit bitvis... Men det påminner ju iaf om originalet. Jag försökte brodera ögon, men det blev inte snyggt så det slutade med att jag limmade dit plastögon jag hade liggande hemma. Vet inte om det gjorde råttan styggare eller ej...? Sydde ihop den med vanlig sytråd, ser inte så snyggt ut eftersom handsömnad aldrig blir min grej, så hon ska väll ses på avstånd... :) Några kläder har det inte blivit ännu, men de är på gång, snart... men kanske måste det bli en heltäckande overall för att dölja mina tabbar.... ;) Och eftersom råttan är naken och inte vill väcka anstöt så får hon gömma sig i skålen tills vidare.
Mer virkat är på gång, håller på med utmaningen från Krumelur att virka en fisk, även fast jag tjuvfiskade upp en fin öring med nya fina spöet i veckan! Sen är det lite mer saker på gång framöver, är så sugen på att sy kläder till mig själv... Någon som har tips på lättsydda kläder som man inte gärna kan misslyckas med? Regnet håller i sig tror jag, så då blir det några sytimmar i helgen!

Inga kommentarer: